The Behavior of lime stabilized clays under cyclic loading
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, arazide temel ve alttemele trafikten dolayı gelmesi beklenen yükleri, belli frekanslarda ve değişik yükleme sayılarında, numuneye gerilme kontrollü olarak uygulayabilecek bir yükleme aleti geliştirilmiştir. Bu gerilmelerden oluşan birim deformasyonlar, araziye uyumlu olarak resonant kolon deneylerine göre daha yüksek mertebelerde olduğu için, elde edilen sonuçların daha gerçekçi olması sağlanmaktadır. Kireç ve zemin arasındaki reaksiyonlardan oluşan çimento mineralleri kırılgan bir yapıya sahip olduklarından, yüksek birim deformasyon değişimlerinden daha fazla etkilenmektedir. Daha önceden bulunan kireç yüzdelerinde, sıkıştırılarak 28 gün kür edilen bentonit ve kaolin numunelerine 1,000, 10,000, 100,000 ve 1,000,000 yükleme sayılarında 6 Hz. frekansta tekrarlı yükler uygulanmıştır. Zemin numunelerinde yükleme sonrasında % 1-2.5 mertebesinde birim deformasyonlar oluşmuştur. Tekrarlı yükleme sonrasında zemin numunelerine, serbest basınç deneyleri ve yarmada çekme deneyleri uygulanmıştır. Deneyler sonucunda numunelerin mukavemetinde 1,000 yükleme sonucunda % 30'lara varan düşüşler gözlenmesine karşılık, 1,000,000 yüklemede, bu düşüşlerin büyük bir kısmı geri kazanılmıştır. Mukavetlerdeki düşüşler çimento minerallerinin kırılması, daha yüksek yükleme sayılarındaki artışlar ise numunelerin sıkışma etkisi ile yoğunluğunun artması ile açıklanabilir. Kür edilen numunelerde, 10 ve 20 kere uygulanan donma ve çözünme etkilerinden sonra uygulanan tekrarlı yükleme, mukavemetlerde çok önemli düşüşler meydana getirmiştir. Özellikle donma etkisinin fazla olduğu bölgelerde, temel ve alttemel dizaynında donma çözünme etkisi gözönüne alınmalıdır. ABSTRACT The effect of cyclic loads on the strength and deformation properties of lime stabilized bentonite and kaolinite specimens at a strain level expected in the bases and subbases of a pavement is investigated. The cementitious products forming during reactions between lime and soil have brittle behavior which makes them sensitive to strain level. The strains applied in resonant column test are very small as compared to the strains expected in the field. A pneumatic stress controlled cyclic loading device was designed and built to apply stresses expected in the pavement from the traffic. The strains obtained from cyclic loading are in the order of 1 to 2.5 %. Lime content for stabilization were determined and samples were compacted and cured for 28 days. Cyclic loading was applied at 1,000, 10,000, 100,000 and 1,000,000 cycles at a frequency of 6 Hz. Unconfined compression and split tensile tests were conducted on the cyclically loaded lime stabilized kaolinite and bentonite samples. Although strength losses as much as 30 % are observed at 1,000 cycles at a stress ratio of 0.5, most of the strength was recovered up to 1,000,000 loading cycles due to densification and strengthening of the soil. Strength losses may be due to the breaking of cement minerals of the lime stabilized kaolinite and bentonite samples. The cyclic loading after 10 and 20 freeze-thaw cycles caused drastic reduction in strength which must be taken into account for the design of lime stabilized bases and subbases in frost susceptible areas.
Collections