Economic analysis of urban risk management for the potential earthquake in İstanbul
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İSTANBUL'DAKİ POTANSİYEL DEPREM İÇİN ŞEHİR RİSK YÖNETİMİNİN EKONOMİK ANALİZİ Risk yönetimi bir doğal felaket tarafından tehdit edilen herhangi bir bölge için riski belirlemede ve genel kapsamlı acil yardım yönetimi geliştirmede gerekli olan bir yöntemdir. Doğal tehlikeler için şehir risk yönetim modeli esas olarak üç bileşenden oluşmaktadır: doğal felaket riskinin tanımlanması, meydana gelebilecek kayıpların azaltılması ve beklenen ekonomik kayıpların transferi. Bu çalışma İstanbul'u tehdit eden potansiyel deprem için şehir risk yönetiminin ekonomik analizi geliştirmektedir. Deprem riskinin değerlendirilmesi için M`=7.5 büyüklüğünde ve Kuzey Anadolu fay sisteminin bir parçası olan Marmara fay zonunda gerçekleşmesi beklenen deprem senaryosu yardımıyla şiddete dayalı sismik risk değerlendirme yaklaşımının kullanılması kararlaştırılmıştır. Her ilçe için ayrılmış yapı stoğu bilgisi, hücre bölgelerin şiddet değerlerine göre farklı yapı sınıfları için hasargörebilirlilik değerleri ile eşleştirilmiştir. Beklenen hasarlar stok bilgisinin hasargörebilirlilik değerleri ile çarpılması ile bulunur ve hasarsızdan ağır hasarlıya olmak üzere farklı hasar düzeylerine sınıflandırılmışlardır. Bütün bu adımlar için gerekli bilgi ve sonuçlar Boğaziçi Üniversitesi Deprem Mühendisliği Bölümü tarafından gerçekleştirilen çalışmalardan sağlanmıştır. Risk değerlendirme sürecinin sonucu olarak yaklaşık olarak 74,000 binamn ciddi hasar alması ve İzmir Deprem Mastır Planı'ndaki kabuller kullanılarak 8.9 milyar ABD dolan hasar beklenmektedir. Risk değerlendirme işleminin sonuçlan yardımıyla orta hasarlı binalar kuvvetlendirilerek ve de ağır hasarlı binalar yeniden inşa edilerek risk azaltma modeli önerilmiştir. Çok iyi planlanmış risk azaltma planının uygulandığı (yüzde yüz üst-düzey kuvvetlendirme ve yeniden inşa) varsayılarak, can kayıplarındaki azalmanın da risk azaltma sürecinin faydası olduğu hesaba katılırsa, bu sürecin fayda/maliyet oram bize sürecin verimli olduğu sonucuna varılmıştır. Son olarak risk yönetim modelinde beklenen mali riskin transferi geleneksel ve alternatif risk transfer mekanizmalarıyla özellikle afet bonoları ile gerçekleştirilmesi incelenmiştir. IV ABSTRACT ECONOMIC ANALYSIS OF URBAN RISK MANAGEMENT FOR THE POTENTIAL EARTHQUAKE IN ISTANBUL Risk management is a necessary procedure for any region that is threatened by a natural disaster to quantify the risk and to develop comprehensive emergency management activities. Framework of an urban risk management model for natural hazards has mainly three components: characterizing the risk, reducing the future losses and transferring the economic loss. This study develops economic analysis of urban risk management for the potential earthquake that threats İstanbul. To assess the earthquake risk it is decided to use an intensity based seismic hazard assessment approach with the scenario earthquake having a magnitude of Mw=7.5 and expected to happen in Marmara fault zone, a part of North Anatolian fault system. By using the building inventory data decomposed for each district, vulnerability functions are matched for different building types according to the intensity value of the cell-region. The expected damages are computed by multiplying the inventory data by the vulnerability function and then they are classified into different damage levels differentiating from none to extensive. For all these foregoing steps the necessary data and results are provided from the studies conducted by Boğaziçi University Earthquake Engineering Department. According to the results of the risk assessment process it is expected that approximately 74,000 buildings will be severely damaged and by using assumptions in Izmir Earthquake Master Plan an economic loss of 8.9 billion USD is obtained. By the means of the results of risk assessment process a risk mitigation model is proposed, where moderately damaged buildings are retrofitted and heavily damaged buildings are reconstructed. Assuming a well-planned mitigation plan (100 per cent high-level retrofitting and rebuilding) is applied by taking the reduction in casualties into account as benefit of mitigation process the result of benefit/cost analysis enables us to conclude the mitigation process as cost effective. As the last aspect of the risk management model, transferring the expected fiscal risk by using traditional and alternative risk transfer mechanisms specifically catastrophe bonds are investigated.
Collections