Markafoni & Trendyol: Interior architectural analysis of corporate identity design in office buildings
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması kurumsal kimlik ve iç mekan arasındaki ilişkileri inceler. Kurumsal kimliğin ne olduğu ve iç mekan doğrultusunda nasıl incelendiği anlatılmaya çalışılmıştır. Kurumsal kimlik ve iç mekan olgusu tartışılırken, iki farklı ofis binasını ele alan bir çalışma yapılmıştır. Bu araştırma kişisel gözlemler, görseller ve röportaj çalışması aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Esas olarak probleme genel yaklaşımdan, çalışmanın amacından bahsedilirken, kurumsal kimliğin tanımı, tarihçesi ve tasarımı detaylıca aktarılmaya çalışılmıştır. Ayrıca diğer önemli bir kavram olan kurumsal kültür, kurumsal kimlik kavramıyla ilişkilendirilerek tanıtılmıştır. Kurumsal kimlik ve iç mekan arasında bir ilişki kurulmaya çalışılmış ve kurumlarda kimlik varlığının önemi vurgulanmıştır. Tezde, Kurumsal Kimlik ile alakalı bir çok tez ve makaleden, ofis iç mekanları ve marka logolarından faydalanılmıştır. Tezin kapsamında yapılacak olan ofis binalarının iç mekan çalışmasına temel oluşturacağı düşünülerek, ofis binalarının tarihçesi, oluşumu, plan tipleri, tasarım standartları anlatılmıştır. Tezin sonunda ise incelenmiş olan iki adet ofis binası tasarımından çıkan sonuçlar değerlendirilmiş ve ileriki araştırmalar için bir rehber niteliği taşıyabileceği düşünülmüştür. This thesis study examines the relationship between corporate identity and interior space. It was tried to explain what the corporate identity is and how it was examined in the interior space. As discussing the corporate identity and interior space concept, a case study about two different office building is made. This research has been carried out through personal observations, visuals, and interview. Essentially, by mentioning about the general approach to the problem and the aim of the study; the definition, history, and design of the corporate identity are tried to be conveyed in detail.In addition, another important concept, corporate culture, has been introduced in relation to the concept of corporate identity. A relationship between corporate identity and interior space was tried to be established and the importance of identity was emphasized in institutions.In the thesis, office interiors, brand logos, and many thesis and articles related to corporate identity were utilized. The history, the formation, the plan types and the design standards of the office buildings are explained in order that the office buildings to be constructed within the scope of the thesis will be the basis for the interior work. Consequently, at the end of the thesis, the results of the case study are evaluated and it is thought that it may have a guide attribute for the future researches.
Collections