The effect of Self-Esteem Enrichment Bibliocounseling Program on the self-esteem level of sixth grade students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ?Bibliodanışmaya Dayalı Özgüven Geliştirme Programı?nın 6.sınıf öğrencilerinin özgüven düzeyi üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu çalışmanındeney ve kontrol grubunun katılımcılarını, Ankara'daki bir özel okulda 6. sınıftaokuyan 166 öğrenci arasından Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği toplam puanlarınagöre tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 24 öğrenci (13 kız, 11 erkek)oluşturmuştur. ?Bibliodanışmaya Dayalı Özgüven Geliştirme Programı?nınetkililiğini araştırmak amacıyla öntest-sontest ve deney-kontrol gruplarından oluşandeneysel desen kullanılmıştır. ?Bibliodanışmaya Dayalı Özgüven GeliştirmeProgramı? sekiz hafta süreyle uygulanmıştır. Oturumlar haftada bir kez yapılmış veseksen dakika sürmüştür. Deney ve kontrol grubu katılımcılarından elde edilenCoopersmith Benlik Saygısı Ölçeğinin öntest ve sontest puanlarının analizinde, 2(deney-kontrol) X 2 (öntest-sontest) faktörlü, varyans analizi kullanılmıştır.Bulgular, deney grubuna uygulanan ?Bibliodanışmaya Dayalı Özgüven GeliştirmeProgramı? altıncı sınıf öğrencilerinin benlik saygıları üzerinde olumlu bir artışaneden olduğunu göstermiştir. This study aims to design and investigate the effect of ?Self-Esteem Enrichment Bibliocounseling Program? on the self-esteem level of sixth grade students. Twentyfour subjects (13 female, 11 male) out of 166 total sixth grade students from auniversity affiliated private middle school in Ankara, were randomly selected basedon Coopersmith Self-Esteem Inventory (CSEI) total scores and assigned to treatmentand no-treatment control group conditions. An experimental design with one selfesteemtreatment group and one no-treatment control group, and two measurements(pre and post) were used to investigate the effectiveness of ?Self-Esteem EnrichmentBibliocounseling Program?. The treatment program developed by the researcher wasintroduced to subjects during eight weeks. The group sessions were held once aweek. Each session lasted 80 minutes. Mixed Design (one between and one withinfactor) Repeated-Measures Analysis of Variance (ANOVA) was employed to thepre-test and post-test CSEI scores of experimental and control group subjects.Results indicated that, the ?Self-Esteem Enrichment Bibliocounseling Program?employed to the treatment group produced significant increase in treatment groupsubjects self-esteem scores.
Collections