Optimum placement of emergency response stations for maritime accidents in the Marmara Sea
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Marmara Denizi'nde kaza sonucu denize dökülen petrolün çevreye verdiği zararı en aza indirebilmek için mümkün olan en kısa sürede temizlik çalışmalarına başlamak gerekmektedir. Bu amaçla, muhtemel kaza noktalarına yakın yerlere Acil Müdahale İstasyonları (AMİ) konumlandırılması planlanmaktadır. Ancak kazanın nerede olacağı önceden koordinat olarak bilinmediği için, AMİ'lerin optimum konumları olasılık teorisine dayalı rassal bir model ile hesaplanmıştır. Bu model kaza yerinin ve müdahale süresini etkileyen diğer parametrelerin olasılık dağılımlarını esas almaktadır. Kaza sırasında denize dökülen petrol rüzgar ve akıntının etkisiyle hareket edeceği için, toplam müdahale süresi rüzgar ve akıntının yön ve şiddet olasılıkları kullanılarak hesaplanmaktadır. Bütün bu veriler aracılığı ile Marmara Denizi için planlanan AMİ'lerin optimum konumları hesaplanmıştır. In order to minimize the environmental effect of oil spill caused by maritime accidents, cleanup work has to begin as soon as possible. For that reason, Emergency Response Stations (ERS) are planned to be located according to possible accident places. But exact coordinates of accidents cannot be known before they happen, optimum location of ERS will be chosen according to stochastic model that depends on probability theory. Parameters which are related with accident place and response time are taken into consideration at this model. Since maritime accidental oil spill will move with wind and current, total response time will be calculated by means of wind and current direction and magnitude probability. By means of all data ERS planned for Marmara Sea, are allocated to optimum locations.
Collections