Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile mesleki motivasyonlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeyleri ile mesleki motivasyonlarının çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Bu genel amaç ile birlikte, ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeyleri ve mesleki motivasyonları; cinsiyet, mesleki kıdem, branş ve mezuniyet durumları değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim - öğretim yılında Zonguldak ili Merkez, Kilimli ve Kozlu ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan 399 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi oluşturulurken kolay ulaşılabilir/elverişli örneklem yöntemi seçilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Kişisel Bilgiler Formu` , `Dijital Okuryazarlık Ölçeği` ve `Mesleki Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeyleri ve mesleki motivasyonlarının belirlenmesi için frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (X̄)ve standart sapma (SS) kullanılmıştır. Nedensel karşılaştırma deseni için gruplar arası ortalamaların karşılaştırılmasında hangi istatistiklerin kullanacağını belirlemek amacıyla puan dağılımları incelenmiştir. Kolmogrow-Smirnov testi, çarpıklık ve basıklık katsayıları incelendiğinde puan dağılımların normal dağılım sergilemediği görülmektedir. Bundan dolayı uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin, dijital okuryazarlık düzeyleri ile mesleki motivasyonlarını belirlenen demografik özelliklere (cinsiyet, mesleki kıdem, branş, mezuniyet durumu) göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için iki grup ortalamalarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplar için Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grup ortalamaları karşılaştırılmasında ise Kruskall Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyledir;Uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlıkları yüksek düzeyde olduğu, uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin cinsiyet, mesleki kıdem, branş değişkenleri ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu ve mezuniyet durumu değişkeni ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasında ise anlamlı farklılık olmadığı, uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonları yüksek düzeyde olduğu, uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğretmenlerinin cinsiyet, mesleki kıdem, branş ve mezuniyet durumu ile mesleki motivasyonları arasında anlamlı farklılık olmadığı sonucu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar alan yazın kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this research is to investigate the digital literacy levels and professional motivations of secondary school teachers in the distance education process according to various variables. With this general aim, secondary school teachers' digital literacy levels and professional motivations; gender, professional seniority, branch and graduation status were compared in terms of variables. This research is a descriptive causal comparison research. The study group of the research consists of 399 teachers working in secondary schools in Zonguldak Province Center, Kilimli and Kozlu districts in the 2020-2021 academic year. While creating the sample of the research, the easily accessible/convenient sampling method was chosen. In this research `Personal Information Form`, `Digital Literacy Scale` and `Professional Motivation Scale` were used to collet data. In this study , to indentify the digital literacy and professional motivations of secondary school teachers, frequency (f), percentage (%), arithmetic avarage (X̄) and standard deviation (Ss) were used. For the causal comparison design, score distributions were examined in order to determine which statistics would be used to compare the averages between the groups.When the Kolmogrow-Smirnov test, skewness and kurtosis coefficients are examined, it is seen that the score distributions do not show a normal distributions. There fore, in the distance education process, in order to determine whether the digital literacy levels of secondary school teachers and their professional motivation differ according to the determined demographic characteristics (gender, professional seniority, branch, graduation status), the Mann-Whitney U Test for independent groups and Kruskall Wallis Test in comparing avarages of more than two groups were used.The findings obtained from the research are as follows; The secondary school teachers have a high level of digital literacy in the distance education process, there is a significant difference between the gender, professional seniority, branch variables and digital literacy levels of secondary school teachers in the distance education process and there is no significant difference between the graduation status variable and digital literacy;the secondary school teachers have a high professional motivation in the distance education process ;there is no difference between the gender professional status, branch, graduation status of the secondary school teachers' and professional motivations in the distance education process.The obtained results were discussed in the literature part and some suggestions were given.
Collections