Stratejik halkla ilişkiler uygulamalarının çevre odaklı toplumsal hareketler bağlamında Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Bulanık TOPSIS yöntemleri kullanılarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türkiye'de faaliyet gösteren çevreci örgütlerin toplumsalhareketlerin her bir aşamasında (Gerilme, Harekete Geçme, Yüzleşme, Müzakere,Çözüm) örgütlerde görevli uzmanların uygulamayı tercih ettikleri en uygun stratejikhalkla ilişkiler uygulamalarının belirlenmesi amaçlanmaktadır.Bu çalışmada ilk olarak, çevreci örgütlerde görev alan uzman gönüllülerin enuygun stratejik halkla ilişkiler alternatiflerinin belirlenmesi amacıyla anket formuhazırlanmıştır. Araştırmada AHS ve Bulanık TOPSIS yaklaşımları için ayrı ayrı veritoplanmıştır. Bulanık TOPSIS için dilsel ifadeler, AHS için ise göreli önem ölçeğikullanılmıştır. Uzmanlardan, toplumsal hareketler açısından stratejik halkla ilişkileralternatiflerinin birbirlerine karşı üstünlüklerini ortaya koymaları istenmiştir.AHS anketinde kriterlerin ikili karşılaştırmalarına göre, toplumsal hareketaşamalarından en önemli bulunan kriterin harekete geçme aşaması kriterinin olduğutespit edilmiştir. Daha sonra sırasıyla yüzleşme, gerilme, çözüm ve müzakere aşamalarıgelmektedir. Bulanık TOPSIS yöntemi ile yapılan hesaplamaya göre uygulayıcılarıntoplumsal hareketlerin her aşamasında uygulamayı tercih ettikleri stratejik halklailişkiler alternatifleri arasında ilk sırada kriz yönetimi gelmektedir. Daha sonra sırasıyla,sosyal sorumluluk yönetimi, algı yönetimi, medya ilişkileri yönetimi ve itibar yönetimiyer almaktadır.Çevreci örgütlerde görevli halkla ilişkiler uygulayıcıları toplumsal hareketin heraşamasında stratejik halkla ilişkiler faaliyetlerinden faydalanmaktadır. Uygulayıcılar,toplumsal hareketin en önemli aşamasını harekete geçme aşaması olarak görmektedir.Ayrıca hareketin her aşamasında kriz yönetimi uygulamalarını stratejik halkla ilişkilerinen önemli kriteri olarak değerlendirirler.Anahtar Kelimeler: Stratejik Halkla İlişkiler, Sivil Toplum ve ToplumsalHareketler, Çevreci Hareketler, AHS ve Bulanık TOPSIS Yöntemi In this study, it is aimed to determine the most appropriate strategic publicrelations practices preferred by experts working in environmental organizations inTurkey at each stage of social movements (Strain, Mobilization, Confrontation,Negotiation, Resolution).In this study, firstly, a questionnaire form was prepared to determine the mostappropriate alternatives to strategic public relations working as expert volunteers inenvironmental organizations. The research data were collected separately for AHP, andFuzzy TOPSIS approaches. Linguistic expressions were used for fuzzy TOPSIS, and therelative importance scale was used for AHP. The experts were asked to demonstrate thesuperiorities of strategic public relations alternatives in terms of social movements.According to the binary comparisons of the criteria in the AHS questionnaire, itwas determined that the most important criterion for the social movement stages was themobilization stage criterion. After that, the stages of confrontation, strain, resolution,and negotiation come, respectively. According to the calculation performed with theFuzzy Topsis method, crisis management comes first among the strategic publicrelations alternatives that practitioners prefer to implement at each stage of socialmovements. Then, social responsibility management, perception management, mediarelationship management and reputation management are included, respectively.Public relations practitioners working in environmentalist organizations benefitfrom strategic public relations activities at each stage of the social movement.Practitioners see the most important stage of the social movement as the stage ofmobilization. They also consider the crisis management practices as the most importantcriterion of strategic public relations at each stage of the movement.Keywords: Strategic Public Relations, Civil Society and Social Movements,Environmental Movements, AHP, and Fuzzy TOPSIS Method
Collections