Show simple item record

dc.contributor.advisorGeçikli, Fatma
dc.contributor.authorYıldırmaz, Abdullah
dc.date.accessioned2023-09-22T12:47:15Z
dc.date.available2023-09-22T12:47:15Z
dc.date.submitted2022-07-18
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743433
dc.description.abstractBu çalışmada, Türkiye'de faaliyet gösteren çevreci örgütlerin toplumsalhareketlerin her bir aşamasında (Gerilme, Harekete Geçme, Yüzleşme, Müzakere,Çözüm) örgütlerde görevli uzmanların uygulamayı tercih ettikleri en uygun stratejikhalkla ilişkiler uygulamalarının belirlenmesi amaçlanmaktadır.Bu çalışmada ilk olarak, çevreci örgütlerde görev alan uzman gönüllülerin enuygun stratejik halkla ilişkiler alternatiflerinin belirlenmesi amacıyla anket formuhazırlanmıştır. Araştırmada AHS ve Bulanık TOPSIS yaklaşımları için ayrı ayrı veritoplanmıştır. Bulanık TOPSIS için dilsel ifadeler, AHS için ise göreli önem ölçeğikullanılmıştır. Uzmanlardan, toplumsal hareketler açısından stratejik halkla ilişkileralternatiflerinin birbirlerine karşı üstünlüklerini ortaya koymaları istenmiştir.AHS anketinde kriterlerin ikili karşılaştırmalarına göre, toplumsal hareketaşamalarından en önemli bulunan kriterin harekete geçme aşaması kriterinin olduğutespit edilmiştir. Daha sonra sırasıyla yüzleşme, gerilme, çözüm ve müzakere aşamalarıgelmektedir. Bulanık TOPSIS yöntemi ile yapılan hesaplamaya göre uygulayıcılarıntoplumsal hareketlerin her aşamasında uygulamayı tercih ettikleri stratejik halklailişkiler alternatifleri arasında ilk sırada kriz yönetimi gelmektedir. Daha sonra sırasıyla,sosyal sorumluluk yönetimi, algı yönetimi, medya ilişkileri yönetimi ve itibar yönetimiyer almaktadır.Çevreci örgütlerde görevli halkla ilişkiler uygulayıcıları toplumsal hareketin heraşamasında stratejik halkla ilişkiler faaliyetlerinden faydalanmaktadır. Uygulayıcılar,toplumsal hareketin en önemli aşamasını harekete geçme aşaması olarak görmektedir.Ayrıca hareketin her aşamasında kriz yönetimi uygulamalarını stratejik halkla ilişkilerinen önemli kriteri olarak değerlendirirler.Anahtar Kelimeler: Stratejik Halkla İlişkiler, Sivil Toplum ve ToplumsalHareketler, Çevreci Hareketler, AHS ve Bulanık TOPSIS Yöntemi
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the most appropriate strategic publicrelations practices preferred by experts working in environmental organizations inTurkey at each stage of social movements (Strain, Mobilization, Confrontation,Negotiation, Resolution).In this study, firstly, a questionnaire form was prepared to determine the mostappropriate alternatives to strategic public relations working as expert volunteers inenvironmental organizations. The research data were collected separately for AHP, andFuzzy TOPSIS approaches. Linguistic expressions were used for fuzzy TOPSIS, and therelative importance scale was used for AHP. The experts were asked to demonstrate thesuperiorities of strategic public relations alternatives in terms of social movements.According to the binary comparisons of the criteria in the AHS questionnaire, itwas determined that the most important criterion for the social movement stages was themobilization stage criterion. After that, the stages of confrontation, strain, resolution,and negotiation come, respectively. According to the calculation performed with theFuzzy Topsis method, crisis management comes first among the strategic publicrelations alternatives that practitioners prefer to implement at each stage of socialmovements. Then, social responsibility management, perception management, mediarelationship management and reputation management are included, respectively.Public relations practitioners working in environmentalist organizations benefitfrom strategic public relations activities at each stage of the social movement.Practitioners see the most important stage of the social movement as the stage ofmobilization. They also consider the crisis management practices as the most importantcriterion of strategic public relations at each stage of the movement.Keywords: Strategic Public Relations, Civil Society and Social Movements,Environmental Movements, AHP, and Fuzzy TOPSIS Methoden_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectPublic Relationsen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleStratejik halkla ilişkiler uygulamalarının çevre odaklı toplumsal hareketler bağlamında Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Bulanık TOPSIS yöntemleri kullanılarak incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of strategic public relationship practices in the context of environmental-oriented social movements by using methods of Analytical Hierarchy Process (AHP) and Fuzzy TOPSIS
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2022-07-18
dc.contributor.departmentHalkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAnalytical hierarchy process
dc.subject.ytmFuzzy TOPSIS
dc.subject.ytmEnvironmental movements
dc.subject.ytmPublic relations
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmCivil society
dc.subject.ytmNongovernmental organizations
dc.subject.ytmSocial movements
dc.identifier.yokid10148902
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid669564
dc.description.pages196
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess