Naglieri sözel olmayan zeka testinin (Nnat-ı), 5-9 yaş örneklemi norm ve standardizasyon çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Jack Naglieri tarafından geliştirilen Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testinin (NNAT-I); 5-9 yaş grubu çocuklar için sınanması ve bu aracın psikometrik özelliklerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde düzenlenmiştir. İlçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması baz alınarak her sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden 1 ilçe seçkisiz atama ile seçilmiştir. Çalışma 4 farklı sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden toplam 753 çocuk ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında; Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testi (NNAT-I), Sözel Olmayan Zeka Testi -3 (TONI-3), Renkli Progresif Matrisler Testi (RPM) ve Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. NNAT-I güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa güvenirliği, test-tekrar test güvenirliği ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Geçerlik analizleri için NNAT-I ile TONI-3 ve RPM testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. NNAT-I ile Denver II gelişimsel tarama testi arasında fark olup olmadığı anova testi ile hesaplanmıştır. NNAT-I, 0,88 ortalama güvenilirlik katsayısı ile yüksek güvenilirliğe sahip olduğu bulunmuştur. NNAT-I'ın A formu ile B formu arasında (r=0,93) ve test tekrar test analizlerinde (0,87, 0,88) yüksek korelasyon bulunmuştur. NNAT-I puanları ile sınıf düzeyi ve yaş grubu arasında anlamlı bir fark bulunduğu belirlenirken, cinsiyet göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. NNAT-I ve RPM arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,84, p<0,01), NNAT-I ve TONI-3 arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,52, p<0,01) olduğu saptanmıştır. NNAT puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık %13'ünün gelişimsel değerlendirme sonuçları ile bağlılık gösterdiği saptanmıştır. Bulgular, NNAT-I'ın psikometrik olarak genel zihinsel yeteneği ölçmede ve muhakeme becerilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir zeka testi olduğunu göstermektedir.Anahtar kelimeler: NNAT-I, Norm, Standardizasyon. In this research, it is aimed to test the Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT-I) developed by Jack Naglieri for children aged 5-9 years and to determine the psychometric properties of this tool. The research was organized in the general screening model. Based on the socio-economic development ranking of the districts, 1 district from each socio-economic development region was selected by random assignment. The study was conducted with a total of 753 children from 4 different socio-economic development regions. In the collection of data; Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT-I), Test of Nonverbal Intelligent-3 (TONI-3), Color Progressive Matrices Test (CPM), and Denver II Developmental Screening Test were used. Cronbach's alpha reliability, test-retest reliability and parallel form reliability were calculated in NNAT-I reliability analyses. For validity analysis, correlation level between NNAT-I and TONI-3 and CPM tests was determined by Pearson Product-Moment formula. Whether there was a difference between NNAT-I and Denver II Developmental Screening Test was calculated with the anova test. NNAT-I was found to have high reliability with an average reliability coefficient of 0.88. A high correlation was found between form A and form B of NNAT-I (r=0.93) and test-retest analyzes (0.87, 0.88). While it was determined that there was a significant difference between NNAT-I scores, grade level and age group, no significant difference was found according to gender. A high, positive and significant relationship (r=0.84, p<0.01) between NNAT-I and RPM, and a moderate, positive and significant relationship between NNAT-I and TONI-3 (r=0.52, p<0.01) has been found. It was determined that approximately 13% of the variance observed in NNAT scores was correlated with developmental assessment results. The results show that NNAT-I is a valid and reliable intelligence test for psychometrically measuring general mental ability and evaluating reasoning skills.Keywords: NNAT-I, Norm, Standardization
Collections