Show simple item record

dc.contributor.advisorBildiren, Ahmet
dc.contributor.authorKavruk, Sevinç Zeynep
dc.date.accessioned2023-09-22T12:35:13Z
dc.date.available2023-09-22T12:35:13Z
dc.date.submitted2021-12-27
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741784
dc.description.abstractBu araştırmada, Jack Naglieri tarafından geliştirilen Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testinin (NNAT-I); 5-9 yaş grubu çocuklar için sınanması ve bu aracın psikometrik özelliklerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde düzenlenmiştir. İlçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması baz alınarak her sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden 1 ilçe seçkisiz atama ile seçilmiştir. Çalışma 4 farklı sosyoekonomik gelişmişlik bölgesinden toplam 753 çocuk ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında; Naglieri Sözel Olmayan Zeka Testi (NNAT-I), Sözel Olmayan Zeka Testi -3 (TONI-3), Renkli Progresif Matrisler Testi (RPM) ve Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. NNAT-I güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa güvenirliği, test-tekrar test güvenirliği ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Geçerlik analizleri için NNAT-I ile TONI-3 ve RPM testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. NNAT-I ile Denver II gelişimsel tarama testi arasında fark olup olmadığı anova testi ile hesaplanmıştır. NNAT-I, 0,88 ortalama güvenilirlik katsayısı ile yüksek güvenilirliğe sahip olduğu bulunmuştur. NNAT-I'ın A formu ile B formu arasında (r=0,93) ve test tekrar test analizlerinde (0,87, 0,88) yüksek korelasyon bulunmuştur. NNAT-I puanları ile sınıf düzeyi ve yaş grubu arasında anlamlı bir fark bulunduğu belirlenirken, cinsiyet göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. NNAT-I ve RPM arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,84, p<0,01), NNAT-I ve TONI-3 arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r=0,52, p<0,01) olduğu saptanmıştır. NNAT puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık %13'ünün gelişimsel değerlendirme sonuçları ile bağlılık gösterdiği saptanmıştır. Bulgular, NNAT-I'ın psikometrik olarak genel zihinsel yeteneği ölçmede ve muhakeme becerilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir zeka testi olduğunu göstermektedir.Anahtar kelimeler: NNAT-I, Norm, Standardizasyon.
dc.description.abstractIn this research, it is aimed to test the Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT-I) developed by Jack Naglieri for children aged 5-9 years and to determine the psychometric properties of this tool. The research was organized in the general screening model. Based on the socio-economic development ranking of the districts, 1 district from each socio-economic development region was selected by random assignment. The study was conducted with a total of 753 children from 4 different socio-economic development regions. In the collection of data; Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT-I), Test of Nonverbal Intelligent-3 (TONI-3), Color Progressive Matrices Test (CPM), and Denver II Developmental Screening Test were used. Cronbach's alpha reliability, test-retest reliability and parallel form reliability were calculated in NNAT-I reliability analyses. For validity analysis, correlation level between NNAT-I and TONI-3 and CPM tests was determined by Pearson Product-Moment formula. Whether there was a difference between NNAT-I and Denver II Developmental Screening Test was calculated with the anova test. NNAT-I was found to have high reliability with an average reliability coefficient of 0.88. A high correlation was found between form A and form B of NNAT-I (r=0.93) and test-retest analyzes (0.87, 0.88). While it was determined that there was a significant difference between NNAT-I scores, grade level and age group, no significant difference was found according to gender. A high, positive and significant relationship (r=0.84, p<0.01) between NNAT-I and RPM, and a moderate, positive and significant relationship between NNAT-I and TONI-3 (r=0.52, p<0.01) has been found. It was determined that approximately 13% of the variance observed in NNAT scores was correlated with developmental assessment results. The results show that NNAT-I is a valid and reliable intelligence test for psychometrically measuring general mental ability and evaluating reasoning skills.Keywords: NNAT-I, Norm, Standardizationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleNaglieri sözel olmayan zeka testinin (Nnat-ı), 5-9 yaş örneklemi norm ve standardizasyon çalışması
dc.title.alternativeNorm and standardization study of naglieri nonverbal ability test (Nnat-i), for 5-9 years
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-12-27
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmIntelligence
dc.subject.ytmIntelligence scale
dc.subject.ytmIntelligence tests
dc.identifier.yokid10333611
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid702198
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineÇocuk Gelişimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess