İlkokul fen bilimleri dersinde dijital öykü kullanımının zihinsel model ve zihinsel imaj netliği üzerindeki etkisi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fen eğitiminde dördüncü sınıf öğrencilerinin, somut işlemler döneminde bilişsel yeterlilik bakımdan çok hızlı değişim gösterdikleri bilinmektedir. Öğrencilerin bu dönemde ders içeriğinde soyut kavramaların somutlaştırılması gerekmektedir. Somutlaştırmak için kavramların, gelişen teknolojiyle sentezlenmesi için dijital öykü gibi araçların kullanımı önemlidir. Öğrencilerin dijital öyküleme ile bilginin zihinlerinde nasıl yapılandığını ortaya çıkarabilmek amacıyla zihinsel modeller kullanılmıştır. Zihinde oluşanların diğer duyularda nasıl biçimlendiği boyutu ise zihinsel imaj netliği ile belirlenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden oluşan karma yöntemin yakınsayan paralel karma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel araştırma modellerinden öntest- sontest araştırma modeli, nitel kısmında ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri 'Besinlerimiz' 'Kuvvetin Etkileri' ünitelerine ilişkin uzman görüşüne başvurularak hazırlanan açık uçlu sorular ve zihinsel modelleri ortaya çıkarmayı amaçlayan çizimler yoluyla toplanmıştır. Öğrencilerin dijital öykü tekniğinin zihinsel imaj netliği üzerindeki etkisinin ortaya çıkarmak için araştırma sürecinde fotoğraf, ses kayıt medyaları kullanılmıştır. Ayrıca sürece ilişkin sınıf öğretmenin dijital öykü kullanımının zihinsel model ve zihinsel imaj netliği üzerindeki etkisine yönelik görüşleri uzman görüşüne başvurularak oluşturulan görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri ise `Zihinsel İmaj Netliği Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deney ve kontrol gruplarından elde edilen ön test ve son testlere göre Zihinsel İmaj Netliği ölçeği puanları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur Yapılan çalışma sonucunda ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kullanılan dijital öykülerin zihinsel imaj netliği üzerinde bir etkisi vardır. Araştırmanın nitel boyutunda dijital öykü kullanımının öğrencilerin dijital öykü öncesindeki zihinsel model çizimlerinin dijital öykü sonrasındaki zihinsel model çizimlerine bakıldığında gelişim sağladığı görülmüştür. Ayrıca öğrenciler ve sınıf öğretmeni ile yapılan görüşmelerde, dijital öykü kullanımının ortak karar vermede etkili olduğunu, özgüvenli olmayı sağladığını, etkili öğrenmeyi sağladığını, keyif verici ve eğlenceli olduğunu, diğer derslerde kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. It is known that fourth grade students in science education show rapid changes in cognitive competence in the concrete operational period. In this period, students need to embody abstract concepts in the course content. In order to embody it, it requires the use of digital stories to synthesize the concepts with the developing technology. Mental models were used in order to reveal the developments in the minds of the students with digital storytelling and how the information is structured in the mind. The dimension of how what is formed in the mind is shaped in other senses is determined by mental image clarity. A mixed model consisting of quantitative and qualitative research methods was used in the research. Parallel mixed pattern was used in the mixed method. In the quantitative dimension of the research, the pretest-posttest research model, which is one of the experimental research models, was used, and the case study design was used in the qualitative part.The qualitative data of the research were collected through open-ended questions and drawings aimed at revealing mental models, which were prepared by seeking expert opinion on the units of `Our Food` and `Effects of Force`. In order to reveal the effect of the digital story technique on the mental image clarity of the students, photography and sound recording media were used in the research process.In addition, the opinions of the classroom teacher regarding the effect of the use of digital stories on the mental model and mental image clarity were collected with the interview form created by consulting the expert opinion. The quantitative data of the study were collected with the `Mental Image Sharpness Scale`.In the quantitative dimension of the study, a significant difference was found between the scores of the Mental Image Clarity scale in favor of the experimental group according to the pre-test and post-tests obtained from the experimental and control groups. In the qualitative dimension of the research, it was seen that the use of digital stories provided improvement when looking at the mental model drawings of the students before the digital story and the mental model drawings after the digital story. In addition, in the interviews with the students and the classroom teacher, they stated that the use of digital stories is effective in making common decisions, provides self-confidence, provides effective learning, is enjoyable and fun, and should be used in other lessons.
Collections