Liselerde görev yapan yöneticilerin toplumsal cinsiyet olgusuna bakışlarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, liselerde görev yapan yöneticilerin toplumsal cinsiyetolgusuna bakışlarını belirlemek ve yöneticilikte yükselmelerinde toplumsal cinsiyetolgusunun etkisini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarıyapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma, tarama modeli temel alınarakgeliştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Kayseri İli Kocasinan ve Melikgazi ilçelerindekilise okul müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini iseKayseri İli Kocasinan ve Melikgazi ilçelerinde Fen, Anadolu ve Meslek liselerindegörev yapan müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılankatılımcılar amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada 6 erkek okulmüdürü, 4 kadın müdür yardımcısı ve 12 erkek müdür yardımcısı ile ortalama yarımsaatlik görüşmeler yapılmıştır. Görüşmede veriler araştırmacı tarafından not alınarakelde edilmiştir. Araştırmada veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş ve boyutlar bubağlamda oluşturulmuştur. Katılımcıların verdiği cevaplar doğrultusunda araştırmacıve uzman görüşü dahilinde kodlamalar oluşturulmuş, alt problemlere ilişkilerine görekategorilere ayrılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, liselerde görev yapan yöneticilerin toplumsalcinsiyet olgusunun farkında olduğu, çoğunluğun toplumsal cinsiyet eşitliğinisavunduğu, iş hayatında yöneticilik kadroları için herhangi bir cinsiyetçi özelliğingerekmediği, okullarda kadın yöneticilerin az olma sebebinin kadınların isteksizoluşundan ve aile içi sorumluluklarının fazla oluşundan kaynaklı olduğu, kadın çalışanlardan genellikle estetik, organizasyon gibi durumlarda yardım alınırken otorite,güç gerektiren konularda erkeklerden yardım alındığı, medeni durumun ,evli olmanın,iş hayatına olumsuz etki ettiğini söyleyen katılımcıların tamamının kadın olduğu,erkeklerin ise evli olmalarının iş hayatlarına olumlu etki ettiği ve öğrenciler için meslekyönlendirmesi yapılan durumlarda az da olsa cinsiyetçi özelliklerin belirtildiği tespitedilmiştir.Anahtar Kelimeler: Cinsiyet, Rol, Toplumsal Rol, Toplumsal Cinsiyet, Yöneticilik The general aim of the research is to determine the views of the high schooladministrators on the gender phenomenon and to determine the effect of the genderphenomenon on their promotion in management. The research is a qualitative study.Semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods, was usedin the study. The research was developed based on the scanning model. The study groupof the research consists of high school principals and assistant principals in Kocasinanand Melikgazi districts of Kayseri. The sample of the study consists of principals andassistant principals working in Science, Anatolian and Vocational high schools inKocasinan and Melikgazi districts of Kayseri. Participants participating in the researchwere selected by purposive sampling method. In the research, an average of half-hourinterviews were conducted with 6 male school principals, 4 female vice principals and12 male vice principals. During the interview, the data were obtained by taking notesby the researcher. In the research, the data were evaluated with content analysis and thedimensions were created in this context. In line with the answers given by theparticipants, coding was created within the opinion of the researcher and the expert, andthe sub-problems were divided into categories according to their relations.According to the results of the research, the managers working in high schools areaware of the gender phenomenon, the majority of them advocate gender equality, thereis no need for any sexist characteristics for managerial staff in business life, the reasonfor the lack of female administrators in schools is due to the reluctance of women and their high family responsibilities. While assistance is generally received fromemployees in cases such as aesthetic organizations, men are assisted in matters thatrequire authority, all of the participants who say that marital status, being married, havea negative impact on business life, are women, and that being married affects theirbusiness life positively, and there are few cases where vocational guidance is providedfor students. albeit, it was revealed that sexist features were stated.Key Words: Gender, Management, Role, Social Role, Social Gender
Collections