Temel sanat ögelerinin seramik sanatı ile ilişkilendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanatın alfabesini oluşturan temel sanat ögelerine hakim olmak tüm sanatçıların öncelikli görevidir. Plastik ve görsel sanatlar alanlarında ögeler üzerine pek çok araştırma yapılmıştır.Plastik sanatlardan olan seramik sanatında ise daha çok teknikler üzerinde durulmaktadır. Geniş teknik zenginliğe sahip seramik alanında şekillendirme, dekor, sırlama, pişirim gibi aşamalar önemsenmekte ancak yüzey tasarımı ve form ikinci planda kalmaktadır. Yoğun olarak temel sanat eğitimi dersinde üzerinde durulan bu ögeler genellikle branş dersleri ile ilişkilendirilmemektedir. Oysa doğada kolay bulunabilen, plastik bir malzeme olan seramik çamuru, temel sanat ögelerini seramiğe aktarmaya daha çok seçenek vermektedir. Bu araştırma temel sanat ögelerini tanıyarak, hakim olup, onların seramiğe doğru tekniklerle aktarılmasına önderlik etmek için yapılmaktadır. Bu bağlamda seramik ürünün sadece dekoratif olarak değerlendirilmekten uzaklaşacağı düşünülmektedir. Üç bölümden oluşan araştırmada temel sanat ögeleri, seramik yüzey ve formlarda kullanımı, hangi yöntemlerle ifade edilebilecekleri örneklerle incelenmiş ve uygulamalar sunulmuştur. Bu çalışmanın amacı seramik ile uğraşanların tasarım kalitelerini nasıl arttırabileceklerine, seramik sanatçı adaylarının daha etkin ve nitelikli çalışmalar üretebilmelerine ilişkin gerekli olan bilgi birikimi içerisinde temel sanat eğitiminin çok önemli olduğunu incelemektir. To have a command of principal elements of art is primary duty of all artists. A lot of research about elements of plastic and visual arts are made. Ceramic, one of the plastic arts is mostly researched about technics. Ceramic, technically rich art is paid attention on shape, decor, glaze and firing; but surface design and form are usually forgotten. These elements commonly emphasized on fundamental lessons but they are not related to professional lessons. As a plastic material, which is easily found in nature, ceramic clay is more suitable to adapt principal elements. This research is made to identify principal elements of art, to control them and to transfer them in the ceramic. In this context, ceramic product will not be determined only as decorative. In this three section research, principal elements of art are examined in usage for ceramic surface and form, in examples which are determined by technics and presented in applications. The aim of this research is, to increase design quality for who are working on ceramics, to examine how important is the fundamental art education to accummulate knowledge for ceramic artist candidates.
Collections