Ortaokul öğrencilerinin İngilizce konuşma kaygısı, İngilizce konuşma öz-yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin İngilizce konuşma kaygıları, İngilizce konuşma öz-yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve Van ili merkez ilçelerinde (İpekyolu, Tuşba, Edremit) bulunan ortaokullarda öğrenim gören toplam 920 öğrenciyle yürütülmüştür. Ayrıca, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen okullarda öğrenim gören 15 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 15 İngilizce öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak `Beş Faktör Kişilik Ölçeği`, `İngilizce Konuşma Öz-Yeterlik Ölçeği`, `İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği` ve `Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu` kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma), fark istatistikleri (t testi, ANOVA), Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi (stepwise regression analysis); nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarının yüksek düzeyde, İngilizce konuşma öz-yeterliklerinin ise orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin nevrotiklik özelliklerinin düşük, dışadönüklük ve özdenetim özelliklerinin orta, yumuşak başlılık ve deneyime açıklık özelliklerinin ise çok yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin kişilik özelikleri, İngilizce konuşma kaygısı ve konuşma öz-yeterlik algılarının ilişkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin İngilizce konuşma öz-yeterliği ve deneyime açıklık, dışadönüklük, nevrotiklik, yumuşak başlılık kişilik özelliklerinin öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarındaki varyansın %27.1'ini açıklayacak güçte olduğu belirlenmiştir. İngilizce konuşma kaygısının yabancı dil öğrenimindeki önemi düşünüldüğünde, öğretmenlerin tüm bu değişkenleri göz önünde bulundurarak öğrencilere rehberlik etmeleri, onlara yabancı dili öğrenmek için motive edici ve teşvik edici öğrenme-öğretme durumları sağlamaları, öğrencilerin kendilerini rahat ifade edebilecekleri olumlu bir sınıf iklimi oluşturmaları önerilebilir. The aim of this study is to examine the relationship between secondary school students' English speaking anxiety, English speaking self-efficacy and personality traits. In this study, concurrent embedded mixed design was used. This study was conducted with a total of 920 students studying in secondary schools located in the central districts of Van (İpekyolu, Tuşba, Edremit), which were determined using the cluster sampling method. In addition, 15 students and 15 English teachers studying/working in these schools were interviewed using the maximum diversity sampling method. In this study, `Five Factor Personality Scale`, `English Speaking Self-Efficacy Scale`, `English Speaking Anxiety Scale` and `Semi-Structured Interview Form` were used as data collection tools. Descriptive statistics (mean, standard deviation), differential statistics (t test, ANOVA), Pearson Product Moment Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used in the analysis of quantitative data; descriptive analysis technique was used for qualitative data analysis. As a result of the study, it was concluded that the students' English speaking anxiety was at a high level, and their English speaking self-efficacy was at a medium level. It was concluded that the neuroticism characteristics of the students were at a low level, their extroversion and conscientiousness characteristics were at a medium level, and their agreeableness and openness to experience characteristics were at a very high level. It was concluded that the students' personality traits, English speaking anxiety and English speaking self-efficacy perceptions were interrelated. In this study, it was determined that students 'English speaking self-efficacy and personality traits of openness to experience, extraversion, neuroticism, and agreeableness were strong enough to explain 27.1% of the variance in students' English speaking anxiety. Considering the importance of English speaking anxiety in foreign language learning, it can be suggested that teachers should guide students by considering all these variables, provide motivating and encouraging learning-teaching situations for them to learn a foreign language, and create a positive classroom climate where students can express themselves comfortably.
Collections