Öğretmenlerin öz-şefkat düzeylerinin affetme özellikleri ve psikolojik dayanıklılık düzeyleriyle ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin öz-şefkat düzeylerinin affetme özellikleri ve psikolojik dayanıklılık düzeyleriyle ilişkisini ve bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Van ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda çalışan öğretmenlerden toplanmıştır. Araştırmaya 222'si kadın, 188'i erkek olmak üzere toplamda 410 öğretmen katılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüş ve nicel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada verilerin toplanması amacıyla Öz-Duyarlık Ölçeği, Heartland Affetme Ölçeği ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların cinsiyet, yaş, medeni durum, kardeş sayısı, doğum sırası, eğitim düzeyi, branş, görev süresi, görev yapılan eğitim kademesi, mesleki memnunluk ve maddi durum bilgilerinden oluşan ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Analizler SPSS 24.0 paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Analizi, Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis-H Testi işlemleri uygulanmıştır. Gruplar arası değişkenlerin kaynağını incelemek amacıyla çoklu karşılaştırma testi olan Post Hoc Bonferroni testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre öğretmenlerin öz-şefkat, affetme ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuçlara göre öğretmenlerin öz-şefkat düzeyleri cinsiyet, kardeş sayısı, doğum sırası, görev süresi ve maddi durum değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin affetme düzeyleri cinsiyet, medeni durum ve doğum sırası değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri branş, görev süresi, görev yapılan eğitim kademesi ve mesleki memnunluk değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Elde edilen veriler alan yazına dayalı olarak tartışılmış, araştırmacılara ve uygulamacılara yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine the correlation of teachers' self-compassion levels with their forgiveness characteristics and psychological resilience levels and whether they differ according to certain demographic variables. Research data were collected from teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education in Van province in the 2020-2021 academic year. A total of 410 teachers, 222 women and 188 men, participated in the study. The research was carried out with the relational survey model and quantitative research design. Self-Compassion Scale, Heartland Forgiveness Scale and Psychological Resilience Scale were used to collect data in the study. Self-Compassion Scale, Heartland Forgiveness Scale and Psychological Resilience Scale were used to collect data in the study. In addition, the Personal Information Form developed by the researcher, consisting of the participants' gender, age, marital status, number of siblings, birth order, education level, branch, tenure, level of education, professional satisfaction and financial situation, was used. Analyzes were carried out with SPSS 24.0 package program. Pearson Product-Moment Correlation Coefficient Analysis, Independent Sample t-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Kruskal Wallis-H Test were applied in the analysis of the data. Post Hoc Bonferroni test, which is a multiple comparison test, was used to examine the source of intergroup variables. According to the data obtained from the research, positive significant correlations were found between teachers' self-compassion, forgiveness and resilience levels. According to the results, teachers' self-compassion levels differ significantly according to gender, number of siblings, birth order, tenure and financial situation. Teachers' forgiveness levels differ significantly according to gender, marital status and birth order variables. In addition, teachers' psychological resilience levels differ statistically significantly according to the variables of branch, tenure, education level and professional satisfaction. The data obtained were discussed based on the literature, and some suggestions were made for researchers and practitioners.
Collections