12-14 yaş arası spor yapan ve yapmayan bireylerde dijital oyun bağımlılığının dikkat ve denge parametreleri üzerine etkisi (Van ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 12-14 yaş arası spor yapan ve yapmayan bireylerde dijital oyun bağımlılığının dikkat ve denge parametreleri üzerine etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. Tarama modeli ile yapılan araştırma 2020-2021 eğitim öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 200 spor yapan ve 200 spor yapmayan olmak üzere toplam 400 birey katılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizde ölçümler, hem Kolmogorov-Simirnov testi hem de Shapiro Wilk testleriyle değerlendirilmiş, değişkenlerin dağılımının normal olmadığı görülmüştür. İki düzeyli değişken karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak alınmıştır.Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, bireyler spor yapıp yapmama değişkenine göre karşılaştırıldığında spor yapan bireylerin spor yapmayan bireylere göre dijital oyun bağımlılıkları, dikkat ve denge parametreleri daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Boş zamanlarında teknoloji kullanan bireylerin dikkat ve dijital oyun bağımlılığı daha anlamlı ve yüksek bulunurken (p<0,05), spor yapan bireylerin flamingo denge testi puanları daha yüksek ve anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Aile geliri giderinden fazla olan ve anne baba eğitim durumu lisans olan bireylerde dikkat ve dijital oyun bağımlılığı daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kullanılan el değişkeni incelendiğide ise sağ elini kullanan bireylerde dijital oyun bağımlılığı oranı daha yüksektir (p<0,05). Dijital oyun bağımlılığı ile dikkat arasındaki ilişki incelenirken dijital oyun bağımlılığı yüksek olan bireylerde dikkat puanı daha yüksek gözlemlenmiştir (p<0,05).Sonuç olarak bu araştırmada, dijital oyun bağımlılığının bireylerin dikkatlerini olumlu yönde etkilerken, okul başarılarını olumsuz yönde etkilediği tespit edilirken dijital oyun bağımlılığının bireylerin dengeleri üzerinde etkisinin olmadığı fakat spor yapmanın denge gelişimini olumlu yönde etkilediği gözlemlenmiştir. In this study, it was aimed to examine the effect of digital game addiction on attention and balance parameters in individuals between the ages of 12-14 who do sports and those who do not. The research with the scanning model was carried out in the 2020-2021 academic year. A total of 400 individuals, 200 of who do sports and do not for each group, participated in the study. The analysis of the collected data was made using the SPSS statistical package program. In statistical analysis, measurements were evaluated with both Kolmogorov-Simirnov test and Shapiro Wilk tests, and it was observed that the distribution of variables was not normal. Mann Whitney U test was used to compare two-level variables, and Kruskall-Wallis H test was used to compare more than two groups. In this study, the significance level was taken as p˂0.05.When the findings obtained in the study were evaluated, when individuals were compared according to the variable of doing sport or not, digital game addiction, attention and balance parameters were found to be higher in individuals who do sports compared to individuals who do not do sports (p<0.05). Attention and digital game addiction were found more significant and higher level in individuals who chose technology use in leisure time (p<0.05), while flamingo balance test scores of individuals who preferred to do sports were found higher level and significant (p<0.05). Attention and digital game addiction were found to be higher in individuals whose family income was higher than their expenses and whose parents had a bachelor's degree (p<0.05). When the hand variable used was examined, the rate of digital game addiction was higher in right-handed individuals (p <0.05). When examining the relationship between digital game addiction and attention, it was observed that individuals with high digital game addiction had higher attention scores (p <0.05).As a result, in this study, it was observed that while digital game addiction affects the attention of individuals positively, it affects their school success negatively. In additon, it is observed that digital game addiction does not have an effect on the balance of individuals, but doing sports has a positive effect on the development of balance.
Collections