Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı etkinlik geliştirme durumlarının incelenmesi ve etkinlik geliştirme süreçlerine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde eğitim fakültelerinin öğretim programlarında yapılandırmacı yaklaşım ilkeleri egemen bir şekilde yer almaktadır. Ancak bunun alan eğitimi derslerinde öğretmen adayları tarafından ne ölçüde bilindiği ve etkinlik tasarımında nasıl kullanıldığı açık bir şekilde ortaya çıkarılmamıştır. Bu çalışmanın amacı Didaktik Durumlar Teorisi (DDT) çerçevesinde tasarlanan etkinlikleri deneyimleyen sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma uygun etkinlik geliştirme durumlarındaki değişimi ve yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda tasarlanacak bir ortamın bileşenlerine ilişkin bilgilerindeki değişimi ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi'nde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 56 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırmacı ortamlar bilgi formu ile toplanmıştır. Bu form sınıf öğretmeni adayları tarafından DDT çerçevesinde verilen eğitimin öncesinde ve sonrasında doldurularak yapılandırmacı ortamlara yönelik onların bilgilerindeki değişim ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Verilerin analizi için gerekli temalar yapılandırmacı yaklaşımının bileşenlerini içeren çalışmalardan sentezlenerek oluşturulmuştur. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular; DDT çerçevesinde verilen eğitim öncesinde öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşımlarla ilgili sınırlı düzeyde teorik bilgileri olmakla birlikte bu bilgilerini uygun bir şekilde matematik öğretimine yansıtamadıkları ve DDT çerçevesinde verilen eğitimler sonrasında hem yapılandırmacı ortamlara ilişkin öğretmen adaylarının bilgilerinin arttığı hem de bu bilgilerini matematik öğretimine yönelik etkinliklere belirli düzeyde yansıttıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer önemli sonucu, yapılandırmacı yaklaşıma yönelik ortamları bilmenin bunları uygulamada öğretmen adaylarının kullanabileceği anlamına gelmediği şeklinde belirtilebilir. Öğretmen adaylarına alan eğitimi bağlamında yapılandırmacı ortamları daha fazla deneyimleme olanağının sağlanması gerektiği düşünülmektedir.Anahtar sözcükler: yapılandırmacı yaklaşım, etkinlik tasarımı, didaktik durumlar teorisi, öğretmen adayları. Today, the principles of the constructivist approach are dominant in the curriculum of education faculties. However, it has not been revealed to what extent this is known by pre-service teachers in field education courses and how it is used in activity design. This study aims to reveal the change in the activity development situations of pre-service teachers who experienced the activities designed within the framework of the Theory of Didactic Situations (TDS) and the change in their knowledge about the components of an environment to be designed in line with the constructivist approach. A case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. The participants of the research are 56 pre-service elementary teachers studying at a state university in the Eastern Anatolia region in the 2019-2020 academic year. The data were collected with the constructivist environments information form developed by the researchers. This form was filled by the pre-service elementary teachers before and after the training is given within the framework of TDS, and the change in their knowledge of constructivist environments was tried to be revealed. The themes necessary for the analysis of the data were synthesized from studies containing the components of the constructivist approach. Descriptive and content analysis was used in the analysis of the data. The findings obtained in the research; It has been determined that pre-service teachers have limited theoretical knowledge about constructivist approaches before the education given within the framework of TDS, but they could not reflect this knowledge on mathematics teaching appropriately, and after the training given within the framework of TDS, both the knowledge of pre-service teachers about constructivist environments increased and they reflected this knowledge to activities related to mathematics teaching at a certain level has been done. Another important result of the research can be stated that knowing the environments for the constructivist approach does not mean that pre-service teacher can use them in practice. It is thought that pre-service teacher should be provided with the opportunity to experience more constructivist environments in the context of field education.Keywords: constructivist approach, activity development, theory of didactical situations, pre-service teachers.
Collections