Adölesanlarda fiziksel aktivite ve egzersizin biliş, denge, depresyon ve yaşam kalitesine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Adölesan bireylerde sedanter yaşam ile birlikte inaktivite artmakta, bilişsel fonksiyonlarda ve duygu durumunda kötüleşmeler meydana gelmekte, denge olumsuz etkilenmekte, depresyon düzeyinde artış ve yaşam kalitesinde azalma görülmektedir. Bu çalışmanın amacı sağlıklı adölesanlarda uygulanan egzersiz programının, biliş, denge, depresyon ve yaşam kalitesine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya 59 adölesan birey dahil edildi. Katılımcılar randomize olarak Egzersiz Grubu (n=29) ve Kontrol Grubu (n=30) olarak ayrıldı. Egzersiz Grubu'na fiziksel aktivite ve egzersiz programı, Kontrol Grubu'na yüz yüze görüşme uygulandı. Katılımcıların fiziksel aktiviteleri Adölesanlar için Fiziksel Aktivite Ölçeği (AFAÖ), bilişleri Bilişsel Üçlü Envanteri (BÜE), dengeleri Tinetti Denge ve Yürüme Testi (TDYT), depresyon düzeyleri Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), yaşam kaliteleri Kısa Form-36 (KF-36 FF, KF-36 MS) ile uygulama öncesinde ve sonrasında değerlendirildi. Uygulama sonrası yapılan değerlendirmelerde Egzersiz Grubu'nda BDÖ ve TDYT puanları haricindeki tüm puanlarda istatistiksel olarak iyileşme yönünde anlamlı fark saptandı (p<0,05). Kontrol Grubu'nda BÜE puanlarında istatistiksel olarak kötüleşme yönünde anlamlı fark görüldü (p<0,05). Gruplar arası değerlendirmelerde AFAÖ, BÜE, KF-36 FF ve KF-36 MS puanlarında Egzersiz Grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Sonuç olarak, sağlıklı adölesanlarda egzersizin biliş, depresyon ve yaşam kalitesini olumlu yönde etkilediği görüldü. In adolescents, with sedentary life, inactivity increases, cognitive functions and mood deteriorate, balance is negatively affected, depression level and quality of life decrease. The aim of this study is to investigate the effect of exercise program on cognition, balance, depression and quality of life in healthy adolescents. 59 adolescents were included in the study. Participants were randomly divided into Exercise Group (n=29) and Control Group (n=30). Physical activity and exercise program was applied to the exercise group and face-to-face interviews were applied to the control group. Participants' physical activity levels were evaluated by using Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A), cognitive status was evaluated by The Cognitive Triad Inventory (CTI), balance level was evaluated by Tinetti Balance and Gait Test (TBGT), depression levels were evaluated by Beck's Depression Scale (BDS), and quality of life was evaluated by Short Form-36 (SF-36 PF, SF-36 MH) before and after the intervention. In post-app evaluations, a statistically significant difference was found positively in all scores in the Exercise Group, except BDS and TBGT (p<0.05). Statistically significant differences were found negatively in CTI scores in the Control Group (p<0.05). In the evaluations between groups, a statistically significant difference was found in terms of in favor of PAQ-A, CTI, SF-36 PF and SF-36 MH scores in favor of Exercise Group (p<0.05). In conclusion, it was seen that exercise positively affect cognition, depression and quality of life in healthy adolescents.
Collections