Show simple item record

dc.contributor.advisorBudak, Miray
dc.contributor.authorAtalay, Melis
dc.date.accessioned2023-09-22T12:24:21Z
dc.date.available2023-09-22T12:24:21Z
dc.date.submitted2023-03-10
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740111
dc.description.abstractAdölesan bireylerde sedanter yaşam ile birlikte inaktivite artmakta, bilişsel fonksiyonlarda ve duygu durumunda kötüleşmeler meydana gelmekte, denge olumsuz etkilenmekte, depresyon düzeyinde artış ve yaşam kalitesinde azalma görülmektedir. Bu çalışmanın amacı sağlıklı adölesanlarda uygulanan egzersiz programının, biliş, denge, depresyon ve yaşam kalitesine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya 59 adölesan birey dahil edildi. Katılımcılar randomize olarak Egzersiz Grubu (n=29) ve Kontrol Grubu (n=30) olarak ayrıldı. Egzersiz Grubu'na fiziksel aktivite ve egzersiz programı, Kontrol Grubu'na yüz yüze görüşme uygulandı. Katılımcıların fiziksel aktiviteleri Adölesanlar için Fiziksel Aktivite Ölçeği (AFAÖ), bilişleri Bilişsel Üçlü Envanteri (BÜE), dengeleri Tinetti Denge ve Yürüme Testi (TDYT), depresyon düzeyleri Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), yaşam kaliteleri Kısa Form-36 (KF-36 FF, KF-36 MS) ile uygulama öncesinde ve sonrasında değerlendirildi. Uygulama sonrası yapılan değerlendirmelerde Egzersiz Grubu'nda BDÖ ve TDYT puanları haricindeki tüm puanlarda istatistiksel olarak iyileşme yönünde anlamlı fark saptandı (p<0,05). Kontrol Grubu'nda BÜE puanlarında istatistiksel olarak kötüleşme yönünde anlamlı fark görüldü (p<0,05). Gruplar arası değerlendirmelerde AFAÖ, BÜE, KF-36 FF ve KF-36 MS puanlarında Egzersiz Grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Sonuç olarak, sağlıklı adölesanlarda egzersizin biliş, depresyon ve yaşam kalitesini olumlu yönde etkilediği görüldü.
dc.description.abstractIn adolescents, with sedentary life, inactivity increases, cognitive functions and mood deteriorate, balance is negatively affected, depression level and quality of life decrease. The aim of this study is to investigate the effect of exercise program on cognition, balance, depression and quality of life in healthy adolescents. 59 adolescents were included in the study. Participants were randomly divided into Exercise Group (n=29) and Control Group (n=30). Physical activity and exercise program was applied to the exercise group and face-to-face interviews were applied to the control group. Participants' physical activity levels were evaluated by using Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A), cognitive status was evaluated by The Cognitive Triad Inventory (CTI), balance level was evaluated by Tinetti Balance and Gait Test (TBGT), depression levels were evaluated by Beck's Depression Scale (BDS), and quality of life was evaluated by Short Form-36 (SF-36 PF, SF-36 MH) before and after the intervention. In post-app evaluations, a statistically significant difference was found positively in all scores in the Exercise Group, except BDS and TBGT (p<0.05). Statistically significant differences were found negatively in CTI scores in the Control Group (p<0.05). In the evaluations between groups, a statistically significant difference was found in terms of in favor of PAQ-A, CTI, SF-36 PF and SF-36 MH scores in favor of Exercise Group (p<0.05). In conclusion, it was seen that exercise positively affect cognition, depression and quality of life in healthy adolescents.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFiziksel Tıp ve Rehabilitasyontr_TR
dc.subjectPhysical Medicine and Rehabilitationen_US
dc.subjectFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.subjectPhysiotherapy and Rehabilitationen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAdölesanlarda fiziksel aktivite ve egzersizin biliş, denge, depresyon ve yaşam kalitesine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of physical activity and exercise on cognition, balance, depression and quality of life in adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-03-10
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCognition
dc.subject.ytmEquilibrium
dc.subject.ytmDepression
dc.subject.ytmExercise
dc.subject.ytmExercise therapy
dc.subject.ytmPhysical activity
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmWalking
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmQuality of life
dc.identifier.yokid10239854
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL MEDİPOL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid702923
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess