Cemal Şakar'ın öykücülüğü üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Türk öykücülerinden Cemal Şakar'ın kırk yıla yaklaşan öykücülüğü incelenmeye çalışılmıştır. İslamcı Akım içerisinde Şakar'ın nerede durduğu, öykü poetikasının temel dinamiklerinin neler olduğu irdelenmiş ve öykücülüğü dört döneme ayrılarak araştırmaya konu edilmiştir. Şakar, varoluşçuluk ve 1950 Kuşağı'nın tesirinde öykü yazmaya başlamış; bu ilk döneminde yol, yolculuk ve arayış izleklerini yoğun bir şekilde kullanmıştır. 1980'lerde modernist etkiyle bireyin merkezde olduğu bir yapı barındıran Şakar öykücülüğü, o dönemden sonra birçok durağa da uğramıştır. Yazar; 2000'lerden itibaren deneysel öyküler yazmayı ve biçimi öncelemiş, Kur'an-ı Kerim etkisiyle küçürek öyküler kaleme almış, son döneminde ise insani ve toplumsal duyarlığın ön plana çıktığı, postmodernist izler taşıyan öyküler yazmıştır. Şakar; bütün edebî hayatında dinî duyarlıkla hareket etmeye çalışmış, temel referansını `İslam` olarak belirlemiştir. Anahtar Kelimeler: Cemal Şakar, Türk öyküsü, 1980 Kuşağı, dönemlendirme, poetika In this study, the storytelling of Cemal Şakar, one of the storytellers of Turkish literature, which has been close to forty years, has been tried to be examined. The position of Şakar in the Islamist Movement, the basic dynamics of the poetics of the story have been examined and his storytelling has been divided into four periods and the subject of the research. Şakar began to write short stories under the influence of existentialism and the 1950s; In this first period, he extensively used the themes of road, journey and quest. In the 1980s, Şakar storytelling, which had a structure in which the individual was at the center with a modernist influence, has undergone many stops since then. The Author has prioritized the writing and format of experimental stories since the 2000s. He wrote short stories under the influence of the Qur'an, and in his last period, he wrote stories with postmodernist traces in which human and social sensitivity came to the fore. Şakar tried to act with religious sensitivity throughout his literary life and determined his main reference as `Islam`.Keywords: Cemal Şakar, Turkish story, 1980s, periodization, poetics
Collections