Show simple item record

dc.contributor.advisorHarmancı, Abdullah
dc.contributor.authorUzunlu, Cüneyt
dc.date.accessioned2023-09-22T12:21:08Z
dc.date.available2023-09-22T12:21:08Z
dc.date.submitted2023-01-31
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739654
dc.description.abstractBu çalışmada Türk öykücülerinden Cemal Şakar'ın kırk yıla yaklaşan öykücülüğü incelenmeye çalışılmıştır. İslamcı Akım içerisinde Şakar'ın nerede durduğu, öykü poetikasının temel dinamiklerinin neler olduğu irdelenmiş ve öykücülüğü dört döneme ayrılarak araştırmaya konu edilmiştir. Şakar, varoluşçuluk ve 1950 Kuşağı'nın tesirinde öykü yazmaya başlamış; bu ilk döneminde yol, yolculuk ve arayış izleklerini yoğun bir şekilde kullanmıştır. 1980'lerde modernist etkiyle bireyin merkezde olduğu bir yapı barındıran Şakar öykücülüğü, o dönemden sonra birçok durağa da uğramıştır. Yazar; 2000'lerden itibaren deneysel öyküler yazmayı ve biçimi öncelemiş, Kur'an-ı Kerim etkisiyle küçürek öyküler kaleme almış, son döneminde ise insani ve toplumsal duyarlığın ön plana çıktığı, postmodernist izler taşıyan öyküler yazmıştır. Şakar; bütün edebî hayatında dinî duyarlıkla hareket etmeye çalışmış, temel referansını `İslam` olarak belirlemiştir. Anahtar Kelimeler: Cemal Şakar, Türk öyküsü, 1980 Kuşağı, dönemlendirme, poetika
dc.description.abstractIn this study, the storytelling of Cemal Şakar, one of the storytellers of Turkish literature, which has been close to forty years, has been tried to be examined. The position of Şakar in the Islamist Movement, the basic dynamics of the poetics of the story have been examined and his storytelling has been divided into four periods and the subject of the research. Şakar began to write short stories under the influence of existentialism and the 1950s; In this first period, he extensively used the themes of road, journey and quest. In the 1980s, Şakar storytelling, which had a structure in which the individual was at the center with a modernist influence, has undergone many stops since then. The Author has prioritized the writing and format of experimental stories since the 2000s. He wrote short stories under the influence of the Qur'an, and in his last period, he wrote stories with postmodernist traces in which human and social sensitivity came to the fore. Şakar tried to act with religious sensitivity throughout his literary life and determined his main reference as `Islam`.Keywords: Cemal Şakar, Turkish story, 1980s, periodization, poeticsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleCemal Şakar'ın öykücülüğü üzerine bir inceleme
dc.title.alternativeA study on Cemal Şakar's storytelling
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-01-31
dc.contributor.departmentTürk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmShort stories
dc.subject.ytmTurkish literature
dc.subject.ytmTurkish story
dc.subject.ytmModern narrative
dc.subject.ytmPoetry- story
dc.identifier.yokid10333341
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid772879
dc.description.pages298
dc.publisher.disciplineTürk Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess