Okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi ve bu iki değişkenin; cinsiyet, yaş, medeni durum, branş, yöneticilik kıdemi ve okul kademesine göre değişip değişmediğini incelemek amacıyla, ilişkisel desende yapılandırılmış bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Siirt ilinde kamu okullarında görev yapan 564 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri okul yöneticileri arasından araştırmaya katılmaya gönüllü olan 50 kadın ve 261 erkek yöneticiden toplanmıştır. Araştırmada, Dennis ve Vander Wal (2010) tarafından geliştirilen ve Dağ ve Gülüm (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 'Bilişsel Esneklik Envanteri' ile Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen ve Savaşır ve Şahin (1997) tarafından Türkçe' ye uyarlanan 'Problem Çözme Envanteri' kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri cinsiyet, medeni durum ve okul kademesine göre anlamlı fark göstermezken, yöneticilik kıdemi, branş ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermiştir. Araştırmaya katılan okul yöneticilerinin, bilişsel esneklikleri ve problem çözme yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin bilişsel esneklikleri ile problem çözme becerileri arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuç okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri arttığında problem çözme becerilerinde de artış olacağı, bilişsel esneklik düzeyleri azaldığında ise problem çözme düzeylerinde azalış olacağını göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Bilişsel Esneklik, Problem Çözme, Okul Yöneticileri This study is a study structured in a correlational design to examine the relationship between school administrators' cognitive flexibility levels and problem solving skills, and whether these two variables differ according to gender, age, marital status, branch, seniority in administration and school level. The universe of the research consists of 564 school administrators who works in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Siirt province in the academic year of 2020-2021. Data were collected from 50 female and 261 male administrators who volunteered to participate in the study. In the research; The 'Cognitive Flexibility Inventory' developed by Dennis and Vander Wal (2010) and adapted into Turkish by Dağ and Gülüm (2012), and the 'Problem Solving Inventory' developed by Heppner and Peterson (1982) and adapted into Turkish by Savaşır and Şahin (1997) inventory have been used. According to the research findings; while the cognitive flexibility levels of school administrators and their problem solving skills did not differ significantly according to gender, marital status and school level, there was a significant difference according to administratorship seniority, branch and age. The cognitive flexibility and problem solving skill perceptions of the school administrators participating in the study were found to be at a high level. A high level of positive correlation was found between school administrators' cognitive flexibility and problem solving skills. This result indicates that when school administrators' cognitive flexibility levels increase, their problem solving skills will increase, and when their cognitive flexibility levels decrease, their problem solving levels will decrease.Key Words: Cognitive Flexibility, Problem Solving, School Administrators
Collections