Show simple item record

dc.contributor.advisorÇoğaltay, Nazım
dc.contributor.authorÇetin Dalgıç, İlknur
dc.date.accessioned2023-09-22T12:17:22Z
dc.date.available2023-09-22T12:17:22Z
dc.date.submitted2023-03-28
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739143
dc.description.abstractBu araştırma, okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi ve bu iki değişkenin; cinsiyet, yaş, medeni durum, branş, yöneticilik kıdemi ve okul kademesine göre değişip değişmediğini incelemek amacıyla, ilişkisel desende yapılandırılmış bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Siirt ilinde kamu okullarında görev yapan 564 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri okul yöneticileri arasından araştırmaya katılmaya gönüllü olan 50 kadın ve 261 erkek yöneticiden toplanmıştır. Araştırmada, Dennis ve Vander Wal (2010) tarafından geliştirilen ve Dağ ve Gülüm (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 'Bilişsel Esneklik Envanteri' ile Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen ve Savaşır ve Şahin (1997) tarafından Türkçe' ye uyarlanan 'Problem Çözme Envanteri' kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri cinsiyet, medeni durum ve okul kademesine göre anlamlı fark göstermezken, yöneticilik kıdemi, branş ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermiştir. Araştırmaya katılan okul yöneticilerinin, bilişsel esneklikleri ve problem çözme yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin bilişsel esneklikleri ile problem çözme becerileri arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuç okul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri arttığında problem çözme becerilerinde de artış olacağı, bilişsel esneklik düzeyleri azaldığında ise problem çözme düzeylerinde azalış olacağını göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Bilişsel Esneklik, Problem Çözme, Okul Yöneticileri
dc.description.abstractThis study is a study structured in a correlational design to examine the relationship between school administrators' cognitive flexibility levels and problem solving skills, and whether these two variables differ according to gender, age, marital status, branch, seniority in administration and school level. The universe of the research consists of 564 school administrators who works in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Siirt province in the academic year of 2020-2021. Data were collected from 50 female and 261 male administrators who volunteered to participate in the study. In the research; The 'Cognitive Flexibility Inventory' developed by Dennis and Vander Wal (2010) and adapted into Turkish by Dağ and Gülüm (2012), and the 'Problem Solving Inventory' developed by Heppner and Peterson (1982) and adapted into Turkish by Savaşır and Şahin (1997) inventory have been used. According to the research findings; while the cognitive flexibility levels of school administrators and their problem solving skills did not differ significantly according to gender, marital status and school level, there was a significant difference according to administratorship seniority, branch and age. The cognitive flexibility and problem solving skill perceptions of the school administrators participating in the study were found to be at a high level. A high level of positive correlation was found between school administrators' cognitive flexibility and problem solving skills. This result indicates that when school administrators' cognitive flexibility levels increase, their problem solving skills will increase, and when their cognitive flexibility levels decrease, their problem solving levels will decrease.Key Words: Cognitive Flexibility, Problem Solving, School Administratorsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between school administrators' cognitive flexibility levels and problem solving skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-03-28
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCognitive flexibility
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.identifier.yokid10331971
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid675309
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess