Heykelin bir grafik öğe olarak grafik tasarımda kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özellikle 20. yüzyılın ortalarından itibaren disipilinlerarası etkileşime yönelik köklü değişimler yaşanmıştır. Bu değişimlerden sanat ve tasarım disiplinleri de etkilenmiştir. Kökeni insanlık tarihi kadar eski olan heykel sanatının grafik tasarımla olan ilişkisi de bu süreçte girerek hızlanmıştır. Heykelin grafik tasarımdaki varlığı, bir etkileşim örneği olarak bu araştırmanın konusu olmuştur. Araştırma kapsamında, heykelin anlam ve görsel mesaj açısından grafik tasarım ürünlerindeki nedenselliğine vurgu yapılmıştır. Heykelin bir görsel iletişim öğesi olarak anlam ve mesajla bağ kurulduğu pek çok tasarım ürünü mevcuttur. Ancak bu araştırmada heykelin grafik tasarımdaki ilişkisini örneklemesi açısından sadece afiş ve kitap kapakları incelenmiştir. Tarama modelinden faydalanılan araştırma, heykelin grafik ürünlere yansımasında illüstratif ve çoğunlukla fotoğrafik değer taşıdığını göstermektedir. Biçimsel yapı açısından yer aldığı grafik üründe sanatsal ve iletişimsel bir misyon üstlenen heykel, hedeflenen mesaj açısından içeriğe dolaylı veya dolaysız yoldan katkı yapmakta ve bu sayede iletişimsel bir misyon üstlenerek tasarıma dikkat çekmektedir. Especially since the middle of the 20th century, there have been radical changes in interdisciplinary interaction. Art and design disciplines have been also affected by these changes. The relationship between the art of sculpture and graphic design, whose origin is as old as the history of humanity, has also gradually accelerated in this process. The presence of the sculpture in graphic design has been the subject of this research as an example of interaction. Within the scope of the research, the causality of sculpture in graphic design products in terms of meaning and visual message was emphasized. There are many design products in which the sculpture connects with meaning and message as a visual communication element. However, in this study, only posters and book covers were examined in order to exemplify the relationship of sculpture in graphic design. Using the scanning model, the research shows that the sculpture has an illustrative and mostly photographic value in its reflection on graphic products. The sculpture, which undertakes an artistic and communicative mission in the graphic product in which it takes place in terms of its formal structure, contributes directly or indirectly to the content in terms of the intended message, and thus draws attention to the design by undertaking a communicative mission.
Collections