Serveti Fünun dönemi Türk romanında batılılaşmanın sembolü olarak piyano
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğundan başlayarak günümüze kadar etkileri ulaşan,Batılılaşma hareketlerinin, Türk edebiyatına en çok yansıdığı dönem olan Servet-i Fünundöneminde yazılmış romanlarda, piyanonun Batılılaşma sembolü olarak nasıl kullanıldığınıtespit etmeyi amaçlamıştır. Bu doğrultuda araştırmanın problemi `Servet-i Fünun romanındaBatılılaşmanın sembolü olarak piyanonun yeri nedir?` şeklinde belirlenmiştir.Yöntem: Bu çalışma, betimsel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Servet-iFünun dönemi Türk romanları incelenerek bu romanlarda piyanonun ne şekilde kullanıldığıdört başlık altında değerlendirilmiştir. Çalışma, Servet-i Fünun döneminde yazılmış vetamamlanmış olan romanlar ile sınırlandırılmıştır. Çalışma kapsamında Halit Ziya Uşaklıgil'in8, Mehmet Rauf'un 15, Ahmet Hikmet Müftüoğlu'nun 1, Safveti Ziya'nın 1, Safvet Nezihi'nin3 ve Hüseyin Cahit Yalçın'ın 1 romanı olmak üzere toplam 29 roman incelenmiştir.Bulgular: Çalışma kapsamında incelenen Servet-i Fünun dönemi Türk romanlarındaBatılılaşmanın sembollerinde biri olarak piyanonun yoğun şekilde kullanıldığı tespit edilmiştir.Çalışmanın bütün alt başlıklarında incelenen unsurların hepsinde piyanonun Batılı bir yaşamstilinin bir yansıtıcısı olduğu görülmüştür.Sonuç: Araştırmanın sonuçları, piyanonun Batılı tarzda bir eğitimi tercih eden ailelerin,çocuklarının eğitimi için önem verdikleri bir enstrüman olduğunu; eğlence ortamlarında Batılıtarzda bir eğlence aracı olarak kullanıldığını; Batılı tarzda düşünen insanların evlerininvazgeçilmez bir dekor unsuru olduğunu ve piyanonun kişiye bir sosyal statü kazandırdığınıgöstermektedir.Anahtar kelimeler: Müzik, müzik sosyolojisi, edebiyat, müzikte Batılılaşma Purpose: This study aimed to determine how the piano was used as a symbol of Westernizationin the novels written in the period of Servet-i Fünun, the period in which the Westernizationmovements were most reflected in Turkish literature, starting from the Ottoman Empire to thepresent day. In this direction, the problem of the research is `What is the place of the piano asa symbol of Westernization in Servet-i Fünun novel?` determined as.Method: This study was carried out using a descriptive research approach. The Turkish novelsof the Servet-i Fünun period were examined and how the piano was used in these novels wasevaluated under four headings. The study is limited to the novels written and completed duringthe Servet-i Fünun period. Within the scope of the study, a total of 29 novels, 8 by Halit ZiyaUşaklıgil, 15 by Mehmet Rauf, 1 by Ahmet Hikmet Müftüoğlu, 1 by Safveti Ziya, 3 by SafvetNezihi and 1 by Hüseyin Cahit Yalçın.Findings: In the Turkish novels of the Servet-i Fünun period, which were examined within thescope of the study, it was determined that the piano was used extensively as one of the symbolsof Westernization. It has been observed that the piano is a reflection of a western lifestyle in allof the elements examined in all sub-headings of the study.Conclusion: The results of the research show that the piano is an important instrument for theeducation of their children by families who prefer a western style education; it is used as awestern style entertainment tool in entertainment environments; It shows that the houses ofpeople who think in a western style are an indispensable decor element and that the piano givesthe person a social status.Keywords: Music, Music Sociology, Literature, Westernization in Music.
Collections