Sınıf öğretmenlerinin toplumsal duyarlılıklarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin toplumsal duyarlılık düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenler (cinsiyet, eğitim durumu, kıdem, kurum türü, medeni durum ve yaş) açısından incelenmesidir. Bu amaçla, araştırmacı tarafından geliştirilen iki alt boyut ve 13 maddeden oluşan `Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Toplumsal Duyarlılık Ölçeği' kullanılmıştır. Ölçeğin alt boyutları; ''bireysel ve milli duyarlılık'' ve `çevresel duyarlılık` olarak belirlenmiştir. Ölçek geliştirme aşamasında ilk olarak yapı geçerliliğinin sağlanması amacı ile açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi araştırmaları yürütülmüştür. Araştırmaya Sakarya İlinde görev yapmakta olan toplam 801 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi için yürütülen araştırmaya 214'ü (%59) kadın, 148'i (%40.8) erkek olmak üzere 362 sınıf öğretmeni dâhil edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi araştırmaları için ise ilk aşamada 77 (%59.7) kadın 52 (%40.3) erkek olmak üzere 129 öğretmen, daha sonra ise 128'i erkek (%41.3), 182'si kadın (%58.7) olmak üzere 310 sınıf öğretmeni araştırmaya dahil edilmiştir. Ölçeğin yapısı doğrulandıktan sonra, bu veri seti üzerinde analizler gerçekleştirilmiştir.Ölçeğin alt boyutlarına ve toplam puanlarına ilişkin bulgular incelediğinde, sınıf öğretmenlerinin bireysel ve milli duyarlılıklarının oldukça yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, sınıf öğretmenlerinin çevresel duyarlılık düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin toplamı incelendiğinde ise yine sınıf öğretmenlerinin toplumsal duyarlılık düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, sınıf öğretmenlerinin toplumsal duyarlılık düzeylerinin cinsiyete göre kadınlar lehine ve görev yapılan kuruma göre ise özel kurumlarda görev yapan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. This study was conducted to determine the social sensitivity levels of primary school teachers and to examine them in terms of various variables. For this purpose, `The Scale of Primary School Teachers' Social Sensitivity'' which had two sub-dimensions developed by the researcher and consisted of 13 items were used. In this study conducted with the screening model, the level of significance was determined as .05 in the analysis of the data. The sub-dimensions of the scale; ''individual and national sensitivity'' and ''environmental sensitivity''. Exploratory factor analysis studies were carried out for the purpose of construct validity in the scale development stage. The universe of it was selected from primary school teachers working in Sakarya, 2018-2019. After the construct validity studies of the study, it was applied to 310 person, 128 (41.3%) and 182 (58.7%), respectively.When the findings related to the sub-dimensions and total scores of the scale were examined, it was concluded that primary school teachers' social sensitivity towards individual and national sensitivity was quite high. Morever, it was concluded that primary school teachers' social sensitivity towards environmental sensitivity was low level. When the total of the scale was examined, it was concluded that the social sensitivity levels of primary school teachers were high. However, it was concluded that the social sensitivity levels of primary school teachers showed a significant difference in favor of women according to gender and in favor of teachers working in private institutions according to institution.
Collections