Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı ve atılganlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı ile atılganlıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın diğer amacı ise, bu iki kavram arasındaki ilişkinin sınıf düzeyi, algılanan akademik başarı, algılanan ebeveyn tutumları ve algılanan gelir düzeyi açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediklerini incelemektir. Araştırmada amaca uygun olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Milli Savunma Üniversitesi Deniz Harp Okulu'ndan küme örnekleme yöntemine göre seçilmiş toplam 520 katılımcıdan oluşmuştur. Araştırmada bağımsız değişkenlerine ilişkin verilerin toplanması amacıyla, araştırmacı tarafından düzenlenen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Ayrıca sosyal görünüş kaygısına ilişkin veriler Hart, Flora, Palyo, Fresco, Holle ve Heimberg (2008) tarafından geliştirilen ve Doğan (2010) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan `Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği` ve atılganlık düzeyi ile ilgili veriler A.S. Rathus (1977) tarafından geliştirilen ve Nilüfer Voltan Acar (1980) tarafından Türkçe Türkçe uyarlaması yapılan `Rathus Atılganlık Envanteri` kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), pearson korelasyon analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların sosyal görünüş kaygısı düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasında negatif yönde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki saptanmıştır yani atılganlık arttıkça sosyal görünüş kaygısı azaldığı görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı düzeyleri sınıf düzeyi değişkeni açısından anlamlı ölçüde farklılık olduğu diğer taraftan algılanan akademik başarı, algılanan gelir düzeyleri ve algılanan ebeveyn tutumu açısından ise anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeyleri sınıf düzeyi, algılanan akademik başarı ve algılanan ebeveyn tutumları açısından anlamlı ölçüde fark olduğu, algılanan gelir düzeyi açısından ise anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında sonuçlar tartışılmış ve daha sonra yapılabilecek çalışmalar için öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Atılganlık, Sosyal Görünüş Kaygısı, Üniversite Öğrencisi The purpose of this study is to investigate the relationship between social appearance anxiety and assertiveness. The other purpose of this study is to examine the relationship of these two concepts show whether or not significant difference in terms of the variables of grade, perceived parental attitudes, perceived income status, and perceived academic success. In this research relational screening model was applied concerning the aim. The research sampling was selected by cluster sample method among the National Defense University Naval Academy and total research sampling composed of 520 participants. In order to collect data related to independent variables of the research, ` Personal Information Form` was prepared by the researcher. In addition, the data for social appearance anxiety levels was collected through Social Appearance Anxiety Scale that was developed by Hart Flora, Palyo, Fresco, Holle ve Heimberg (2008) and adapted to Turkish by Doğan (2010). The data for assertiveness levels was collected Rathus Assertiveness Inventory that was originally developed by A.S. Rathus (1977) and adapted to Turkish by Nilüfer Voltan Acar (1980). Pearson correlation analysis, Scheffe test, t-test, variance analysis with one factor (ANOVA) were used in analyzing the data. In results of the research, there is a significant negative relationship between social appearance anxiety and assertiveness; in another mean as much as assertiveness levels increases social appearance anxiety levels decreases. The participant' level of social appearance anxiety shows significant differences concerning with grade and no significant differences concerning with perceived income status, perceived parental attitudes, perceived income status, and perceived academic success. The participant' level of assertiveness shows significant differences concerning with grade, perceived academic success, perceived parental attitudes and no significant differences concerning with perceived income status. Under the lights of the research findings, discussion upon the results was performed and some suggestions were offered for future research.Keywords: Assertiveness, Social Appearance Anxiety, University Students
Collections