Seismic bearing capacity of surficial strip footings near cohesive slopes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Deprem sırasında gözlenen temel göçmelerinin büyük bir bölümü sıvılaşma nedeniyle oluşsa da taşıma gücünün azalması nedeniyle göçmenin meydana geldiği durumlar da sıklıkla gözlemlenmektedir. Taşıma gücü azalması nedeniyle meydana gelebilecek benzer göçmelerin önlenmesi için sismik taşıma gücü bahsi üzerine yapılan araştırma çalışmalarının sayısının zaman içerisinde artması bu konuyu geoteknik deprem mühendisliğinin önemli başlıklarından biri haline getirmiştir. Bu çalışmada, kohezyonlu şevlerin üzerindeki yüzeysel şerit temellerin sismik taşıma gücüne etki eden faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kohezyonlu şevlerin üzerindeki yüzeysel şerit temellerin sismik taşıma gücü, belirli tür yapı temellerinin (istinat duvarları, vb.) tasarımında sıklıkla karşılaşılan ve kesin çözümü olmayan bir problemdir. Bu çalışma kapsamında, sismik taşıma gücü probleminin incelenmesi için sonlu elemanlar metodu kullanılmıştır. Sonlu elemanlar metodu geometri ve parametrelerin kolaylıkla değişimine izin verdiğinden farklı değişkenlerin etkileri araştırılmıştır. Sismik taşıma gücü probleminde etkin parametrelerin bütünüyle değerlendirilmesi amacıyla yapılan 1000'den fazla model çözümü sonucunda, sismik taşıma gücü üzerinde etkisi olan 5 farklı faktör (yatay sismik ivme katsayısı, şev açısı, temelin şev köşesinden olan uzaklığı, şev yüksekliği, zemin özellikleri) belirlenmiştir. Elde edilen analiz sonuçları derlenerek ve değerlendirilerek tasarımda ya da uygulamada çalışan geoteknik mühendisleri için taşıma gücü üzerinde etkisi olduğu belirlenen tüm faktörleri göz önünde bulunduran kolay uygulanabilir alternatif bir çözüm yöntemi geliştirilmiştir. Even if most foundation failures during earthquakes occur due to liquefaction phenomenon, failures due to reduction in bearing capacity have been typically observed. In order to avoid similar foundation failures due to reduction in bearing capacity, number of performed research studies on seismic bearing capacity has increased in the course of time. Thus, the seismic bearing capacity becomes one of significant issues in geotechnical earthquake engineering. In this study, in a similar manner to the previous attempts, it is aimed to determine all factors which influence seismic bearing capacity of surficial strip footings near cohesive slopes. It is a problem typically encountered in the design of certain type structural elements' footings (retaining walls, bridge abutments and etc.) which does not have an exact solution. Within the scope of this study, finite elements method was utilized to investigate the problem of seismic bearing capacity. Since finite elements method allows easy variation of geometry and parameters, the influence of different variables have been investigated. As a result, by evaluating more than one thousand numerical model outputs, five different factors (horizontal seismic acceleration coefficient, slope angle, footing distance from the slope edge, slope height, soil properties) which have an influence on seismic bearing capacity of surficial strip footings were detected. By compiling and interpreting the obtained results, an easily applied alternative solution method in which all factors identified to have an influence on seismic bearing capacity are taken into consideration was developed for geotechnical designers or practitioners.
Collections