İlkokul ve ortaokul müdürlerinin etik liderlik davranışı gösterme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul müdürlerinin etik liderlik davranışı gösterme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının düzeyinin demografik verilere göre değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmada betimsel yöntemlerden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Kartal İlçesindeki 2247 ilkokul ve ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Bu evreni temsilen 329 öğretmen rasgele örneklem metodu ile seçilmiştir. Örneklem genişliği Raosoft sample size calculator programı kullanılarak belirlenmiştir. Örneklem grubunun yöneticilerin etik liderlik düzeyleriyle ilgili ve örgütsel bağlılığa yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla veri toplama araçları olarak Demografik Bilgi Formu, Etik Liderlik Davranışları Ölçeği ile Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Örneklem grubunun demografik verileriyle ilgili dağılım frekans analizi ile incelenmiştir. Verileri analiz etmek için tek yönlü varyans analizi ile Tukey testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi için de korelasyon analizi yapılmıştır. Analizler %95 güven düzeyinde SPSS 20.0 yazılımı ile yapılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda ilkokul ve ortaokul müdürlerinin etik liderlik davranış düzeyleri öğretmenler tarafından orta düzeyin üzerinde olarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyi de orta düzeyin üzerinde tespit edilmiştir. Etik liderlik davranış ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeği arasındaki korelasyon analizi sonucunda pozitif yönlü ilişkiye rastlanmıştır.Anahtar Kelimeler: İlkokul ve ortaokul müdürleri, öğretmen, etik liderlik, örgütsel bağlılık. The aim of this study is to determine the relationship between the ethical leadership behavior levels of primary and secondary school principals and the organizational commitment levels of teachers. Whether the level of organizational commitment of teachers varies according to demographic data was investigated.In the research, scanning method, which is one of the descriptive methods, was used. The universe of the research consists of 2247 primary and secondary school teachers in Kartal District. Representing this universe, 329 teachers were selected by random sampling method. The sample width was determined using the Raosoft tipper size calculator program. Demographic Information Form, Ethical Leadership Behaviors Scale and Organizational Commitment Scale were used as data collection tools in order to determine the opinions of the sample group about the ethical leadership levels of the managers and towards organizational commitment. The distribution of the demographic data of the sample group was examined by frequency analysis. Tukey test was used to analyze the data with one-way analysis of variance. Correlation analysis was also performed to determine the relationship between the scales. Analyzes were made with SPSS 20.0 software at 95% confidence level.As a result of the analysis of the data obtained in the research, the ethical leadership behavior levels of primary and secondary school principals were evaluated by teachers above the middle level. As a result of the analyzes, the organizational commitment level of the teachers was found above the middle level. As a result of the correlation analysis between ethical leadership behavior scale and organizational commitment scale, a positive relationship was found.Key words: Primary and secondary school principals, teacher, ethical leadership, organizational commitment.
Collections