Etkili lider sinerjik okul: Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinerji arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinerji arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma nicel bir araştırma olup, araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinin Anadolu yakasında bulunan tüm ilçelerdeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 500 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veriler, Bilgi Formu, `Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği` ve `Örgütsel Sinerji Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinden önce normallik testi yapılarak verilerin normal dağılıp dağılmadığı kontrol edilmiştir. Verilerin normal dağılım göstermesi üzerine parametrik testlerin uygulanmasına geçilmiştir. Araştırmada t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analiz sonucuna göre erkek öğretmenler Serbest Bırakıcı Liderliği kadın öğretmenlerin algıladığından daha yüksek algılamaktadır. Yaş değişkenine göre örgütsel sinerji alt boyutlarından stratejide anlamlı farklılıklar bulunurken, okul türlerine göre hem serbest bırakıcı liderlik stilinde hem de örgütsel sinerjinin alt boyutlarının hepsinde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Öğretmenlerin branşlarına göre liderlik stillerinde anlamlı farklılık bulunmazken, örgütsel sinerji alt boyutlarından etkileşim ve takdir, bütünleşme ve stratejide anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kıdeme göre dönüşümcü liderlikte anlamlı farklılık bulunurken, örgütsel sinerji alt boyutlarının hiçbirinde anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Liderlik stilleri ölçeği alt boyutları ile örgütsel sinerji ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yine bulgulara göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ölçeğinin alt boyutlarının örgütsel sinerji ölçeğinin alt boyutlarını yordadığı tespit edilmiştir. The aim of this research is to determine the relationship between the leadership styles of school principals and organizational synergy. The research is a quantitative research and the relational survey model was used in the research. The universe of the research consists of teachers working in public schools in all districts on the Anatolian side of Istanbul. A total of 500 teachers voluntarily participated in the research. The data in the research were collected through the Information Form, the Leadership Styles Scale and the Organizational Synergy Scale. Before the analysis of the data, normality test was performed and it was checked whether the data were normally distributed. Parametric tests were started after the data showed a normal distribution. In the study, t test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression analyzes were performed. According to the results of the analysis, male teachers perceive Release Leadership higher than female teachers. While there are significant differences in strategy, one of the organizational synergy sub-dimensions, according to the age variable, there are significant differences in both the liberating leadership style and all the sub-dimensions of organizational synergy according to the school types. While there was no significant difference in the leadership styles of the teachers according to their branches, a significant difference was found in the organizational synergy sub-dimensions such as interaction and appreciation, integration and strategy. While there was a significant difference in transformational leadership according to seniority, no significant difference was found in any of the organizational synergy sub-dimensions. A significant relationship was found between all sub-dimensions of the leadership styles scale and all sub-dimensions of the organizational synergy scale. Again, according to the findings, it was determined that all the sub-dimensions of the school principals' leadership styles scale predicted all the sub-dimensions of the organizational synergy scale.
Collections