Seramik sanatında hikaye anlatımı ve anlatımcı yaklaşım
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Seramik Sanatında Hikaye Anlatımı ve Anlatımcı Yaklaşım` adlı yükseklisans tez çalışmasında, insanın tarihsel süreçte dil ve hikayeler ile kurduğu ilişkininplastik sanatlara olan etkisi seramik sanatı üzerinden araştırılarak; anlatımcı yaklaşımve hikaye anlatımı arasında bir ayrım olup olmadığı incelenmiştir.İnsan, var olduğu tüm dönemlerde anlam arayışı içerisindedir. İnsanın kendinive evreni tanıma ve anlamlandırma çabası sonucunda kurguladığı anlatıların izleri,tüm üretimlerinde yer bulmuştur. Tarih boyunca insanın anlatma isteğinin yansıması;mağara resimleri, mezar taşları (stelleri), seramikler, heykeller ve resimler üzerindegörülmektedir.Bu araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanıntemelini oluşturan hikaye ve anlatı kavramları, yazın alanındaki tanımlamalarüzerinden açıklanmış ve sonrasında plastik sanatlarda yer edindiği haline ek olarakyeni bir tanımlama yapılmıştır. Bu tanımlarda iki kavramın plastik dildeki nüansfarkları ayırt edilmeye ve böylelikle anlaşılmaya çalışılmıştır. Hikaye anlatımı veanlatımcı yaklaşımda etkili faktörler sanatla ilişkisi bağlamında irdelenmiştir.Hikayenin gücü üzerine düşünebilmek, anlayabilmek amacı ile felsefi yaklaşımlardanfaydalanılmıştır. Plastik sanatlarda hikaye anlatımı ve anlatımcı yaklaşım sanatsalifade yöntemlerine göre örnekler üzerinden incelenmiş; eserlerde anlatıcı veizleyicinin etkisi araştırılmıştır. Tarih öncesi çağlardan günümüze insanın üretimlerineetki eden anlatılar; tarihi eserler ve sanat eseri örnekleri üzerinden incelenmiştir.Tarihsel süreçte eserlerin kültürel ve kültürlerarası etkileşimlerine ve değişimlerine yerverilmiştir. İkinci bölümde eserlerinde hikayelere ve anlatılara yer veren günümüzseramik sanatçılarından örnekler irdelenmiştir.Araştırmanın son bölümünde tez konusuna dair yapılan alan taraması, eskiz,maket ve kişisel tarihi içeren bir hikaye doğrultusunda özgün seramik uygulamalargerçekleştirilerek çalışma tamamlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Hikaye anlatımı, anlatımcı yaklaşım, seramik, sanat, anlatıcı, hikaye. In this master's thesis titled as `Storytelling and Narrative Aproach in CeramicArt` it has been examined whether there is a distinction between Narrative approachand storytelling by investigating he effect of relationship that human established withlanguage and stories in the historical process on plastic arts through ceramic art.Human is insearch of meaning in all periods of his/her existence. The traces of thenarratives that human has constructed as a result of his/her efforts to recognize andmake sense of himself/herself and the universe, have found a place in all his/herproductions. Reflection of what human wanted to tell throughout history, may be seenon cave paintings, grave steles, ceramics, sculptures and paintings. The narrativesaffecting the human productions from prehistoric times to the present have beenexamined through examples of historical artifacts and artworks.This research consists of three chapters. In the first chapter, the concepts ofstory and narrative which forms the basis of the research, are explained through thedefinitions in the field of literature and then afterwards a new definition has been madein addition to the situation in plastic arts. In these definitions, the nuance differencesof the two concepts in plastic language have been tried to be discovered. Influencingfactors i storytelling and narrative approach are examined in the context of theirrelationship with art. Philosophical approaches were used in order to be able to thinkand understand the power of the story. By examining the examples of the storytellingand narrative approach in plastic arts according to the artistic expression methods, theinfluence of the narrator and the audience in the artworks has been researched. Thenarratives affecting the production of people from prehistoric times to the present havebeen examined through examples of historical artifacts and work of art. The culturaland intercultural interactions and changes of the artworks and artifacts in the historicalprocess are included.In the third chapter; examples of current ceramic artists, who include storiesand narratives in their artworks, are given.In the last chapter of the research, the study has been completed by makingoriginal ceramic applications through literature research, sketch drawings, modelmaking and a story about the personal history.Keywords: Storytelling, Narrative Approach, Ceramic Art, Storyteller, Story.
Collections