Place attachment, cognitive destination image and affective destination image: three-way interaction effect on overall destination image: A research on local residents' groups of Antalya
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, destinasyon sakinlerinin bilişsel ve duyuşsal imaj tutum bileşenleri ilemekâna bağlılıklarının genel destinasyon imaj algısı üzerindeki üç yönlü etkileşimli etkisianaliz edilmektedir. Hipotezler, Antalya'da ikamet eden (yerel halk ve yerleşik yabancılar) birörneklemden elde edilen veriler ışığında regresyon analizleri kullanılarak test edilmiştir (N=210). Bulgular, yerleşik yabancılar arasında en yüksek destinasyon imaj algısının bilişsel imajalgısı yüksek, duygusal imaj algısı düşük ve yere bağlılığı düşük kişilerde, en düşük imajalgısının ise düşük bilişsel ve duyuşsal imaj algısı ve yüksek yer bağlılığı olan kişilerdebulunduğunu göstermektedir. Bu çalışmada ilk kez, destinasyon imajı tutum bileşenleri ve yerbağlılığı üzerindeki iki farklı grubun (yerli ve yerleşik yabancılar) etkileşimli etkileri, geneldestinasyon imaj algısı üzerinde analiz edilmiştir. Sonuçlar hipotezleri desteklemektedir.Anahtar Kelimeler: İmaj, destinasyon imajı, yer aidiyeti, yerel sakinler, yerleşik yabancılar, Antalya In this study, the three-way interactive effect of two components of destination imageas cognitive and affective image attitude components and place attachment of the residents onthe overall destination image perception is analyzed. The hypotheses tested by using moderateregression analyzes using data from a sample of Antalya residents (locals and residentforeigners) (N= 210). Findings show that the highest destination image perception amongresident foreigners was found in people with high cognitive image perception, low affectiveimage perception and low place attachment, and the lowest image perception was found inpeople with low cognitive and affective image perception and high place attachment. In thisstudy, for the first time, the interactive effects of two different groups (locals and residentforeigners) on destination image attitude components and place attachment on overalldestination image perception were analyzed. The results support the hypotheses.Keywords: Image, destination image, place attachment, local residents, resident foreigners, Antalya
Collections