The relationship between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment in luxury retail stores employees
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasının amacı duygusal zekâ, işe tutkunluk ve şirkete bağlılık kavramları arasındaki ilişkiyi lüks marka mağaza çalışanları arasında incelemektir. Bu tez çalışması deneysel olmayan araştırma yönetimi ve kesitsel anket metodu kullanılarak uygulanmıştır. Çalışmaya katılanların her biri lüks marka mağaza çalışanları olarak seçilmiştir (n=151).Tüm katılımcılardan Duygusal Zekâ Ölçeği (DZÖÖ-KF), Utrecht İşe Tutkunluk ve Allen ve Meyer'in Şirkete Bağlılık Ölçeği anket sorularını cevaplamaları istenmiştir. Duygusal Zeka'nın Şirkete Bağlılık kavramını İşe Tutkunluk aracı değişken etkisiyle tahmin ettiği gözlemlenmiştir. Ek olarak, duygusal zekâ, işe tutkunluk ve şirkete bağlılık değerleri arasında pozitif korelasyon bulunmuştur. Ayrıca, bahsi geçen kavramlar ve demografik değerler arasında pozitif ve anlamlı sonuçlar gözlemlenmiştir.Anahtar Sözcükler: duygusal zekâ, işe tutkunluk, şirkete bağlılık, lüks marka The aim of this thesis was to study the relationship between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment in luxury retail stores employees. This dissertation was conducted with a non-experimental research design with a cross-sectional survey method. The participants were the store employees of luxury brands (n=151). All participants were asked to answer The Trait Emotional Intelligence Survey (TEIQue-SF), Utrecht Work Engagement Questionnaire and Organizational Commitment Survey which is designed by Allen and Meyer in 1991. It has been observed that emotional intelligence predicts organizational commitment with the full mediating effect of work engagement significantly. In addition, there have been examined significant positive linear correlations between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment. Positive and significant outcomes were provided in terms of these concepts and demographics.Keywords: emotional intelligence, work engagement, organizational commitment, luxury brands
Collections