Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, İdil
dc.contributor.authorÖztürk, Esra
dc.date.accessioned2023-09-22T11:39:10Z
dc.date.available2023-09-22T11:39:10Z
dc.date.submitted2022-06-17
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734676
dc.description.abstractBu tez çalışmasının amacı duygusal zekâ, işe tutkunluk ve şirkete bağlılık kavramları arasındaki ilişkiyi lüks marka mağaza çalışanları arasında incelemektir. Bu tez çalışması deneysel olmayan araştırma yönetimi ve kesitsel anket metodu kullanılarak uygulanmıştır. Çalışmaya katılanların her biri lüks marka mağaza çalışanları olarak seçilmiştir (n=151).Tüm katılımcılardan Duygusal Zekâ Ölçeği (DZÖÖ-KF), Utrecht İşe Tutkunluk ve Allen ve Meyer'in Şirkete Bağlılık Ölçeği anket sorularını cevaplamaları istenmiştir. Duygusal Zeka'nın Şirkete Bağlılık kavramını İşe Tutkunluk aracı değişken etkisiyle tahmin ettiği gözlemlenmiştir. Ek olarak, duygusal zekâ, işe tutkunluk ve şirkete bağlılık değerleri arasında pozitif korelasyon bulunmuştur. Ayrıca, bahsi geçen kavramlar ve demografik değerler arasında pozitif ve anlamlı sonuçlar gözlemlenmiştir.Anahtar Sözcükler: duygusal zekâ, işe tutkunluk, şirkete bağlılık, lüks marka
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to study the relationship between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment in luxury retail stores employees. This dissertation was conducted with a non-experimental research design with a cross-sectional survey method. The participants were the store employees of luxury brands (n=151). All participants were asked to answer The Trait Emotional Intelligence Survey (TEIQue-SF), Utrecht Work Engagement Questionnaire and Organizational Commitment Survey which is designed by Allen and Meyer in 1991. It has been observed that emotional intelligence predicts organizational commitment with the full mediating effect of work engagement significantly. In addition, there have been examined significant positive linear correlations between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment. Positive and significant outcomes were provided in terms of these concepts and demographics.Keywords: emotional intelligence, work engagement, organizational commitment, luxury brandsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe relationship between emotional intelligence, work engagement, and organizational commitment in luxury retail stores employees
dc.title.alternativeDuygusal zeka, işe tutkunluk ve şirkete bağlılık kavramları arasındaki ilişkinin lüks marka mağaza çalışanları arasında incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-06-17
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmWork engagement
dc.subject.ytmLuxury
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmWork engagement
dc.subject.ytmLuxury consumption
dc.identifier.yokid10331452
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid666908
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineÖrgütsel Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess