Otomotiv sektöründe kullanılan alüminyum alaşım malzemelerin farklı viskozitedeki yağlayıcılar altında tribolojik özelliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, otomotiv endüstrisinde çokça tercih edilen ve kolaylıkla elde edilebilen Etial 177, Etial 140, Etial 171 Eti normlu alüminyum alaşımlı numuneler kullanılarak tasarlayıp prototip olarak ürettiğim aşınma sürtünme test analizöründe testler yapılmıştır. Testler 1000 N, 5000 N yük altında numunelerin sertleştirilmiş çelik diske 800 ve 1200devir/dakika sürtünmesi ile sağlanmıştır. Numuneler hassas tartı ile tartılarak test sonucunda oluşan ağırlık kayıpları tespit edilmiştir. Sürtünme katsayısını hesaplayabilmek amacıyla dönüş yönünün karşılığına yük hücresi yerleştirilmiştir ve etkiyen kuvvet bu sayede ölçülmüştür. Yüzeylerde oluşan sıcaklık değişimleri infrared termometre ile 20 cm mesafeden her dakika başı ölçüm yapılarak tespit edilmiştir. Yapılan deneyler sonucunda aşınmanın ve sürtünmenin; yük, sıcaklık, kullanılan malzemelerin alaşımları, devir sayısı, yağlayıcıların viskozitesi gibi değişkenlere direkt olarak bağımlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aşınma dayanımı en yüksek olan alaşım Etial 140 ve aşınmayı en düzgün azaltan yağ 20W50 yağ olarak tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Triboloji, Aşınma sürtünme testi, Otomotiv yağları, Alüminyum alaşımlar In this research, wear testing has been performed on the wear tester, which I designed and prototype using aluminum alloy samples of Etial 177, Etial 140, Etial 171, which are highly preferred and easy to obtain in the automotive industry. Tests were provided for 1000 N, 5000 N to rub samples against hardened steel disk for 800 and 1200 rpm. The samples were weighed by the precision scale and the weight losses resulting from the test were detected. To calculate the coefficient of friction, the load cell is placed against the direction of rotation and the force that is having influence is measured. Temperature variations on the surfaces are determined by measuring every minute at a distance of 20 cm with a infrared thermometer. As a result of experiments, wear and friction load, temperature, alloys of materials used, number of revolutions, it has been concluded that lubricants are directly dependent on variables such as viscosity. The alloy Etial 140 with the highest wear resistance and the oil that reduces wear to the most smooth has been detected as a 20W50 oil.Keywords: Tribology, Abrasion friction test, Automotive oils, Aluminum alloys
Collections