Sosyal medyanın kadınların gösterişçi tüketim davranışları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gösterişçi tüketim genel olarak çeşitli lüks mal ve hizmetlerin farklı ortamlarda (örneğin, sosyal medya platformları) sergilenerek tüketilmesidir. Son yıllarda iletişim teknolojileri ve küreselleşmenin de etkisiyle artan sosyal medya platformları tüketicilerin görünürlüklerini önemli ölçüde arttırmıştır. Böylece sosyal medya platformları tüketicilerin deneyimledikleri seyahatleri, yemekleri, kullandıkları lüks eşyaları ve tatil yerlerini sergiledikleri ideal bir mecra olmuşlardır. Bu çalışmanın amacı; sosyal medya kullanımı ile gösterişçi tüketim eğilimleri arasındaki ilişkilerin test edilmesi ve sosyal medya kullanımı ve gösterişçi tüketim eğilimlerinin bazı demografik değişkenler bakımından anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediğinin saptanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, kolayda örneklem tekniği ile araştırmanın konu olarak kapsamına girdiği düşünülen 387 kadın tüketiciden, anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen araştırma hipotezler, yapısal eşitlik modellemesi ve tek yönlü varyans analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, sosyal medya kullanımının, gösteriş yapma ve statü/prestij eğilimi boyutlarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanımına yönelik puan ortalamalarının, katılımcıların yaş gruplarına göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı buna karşın katılımcıların eğitim durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır. Gösteriş yapma ve statü/prestij boyutlarına yönelik puan ortalamalarının, katılımcıların aylık gelir durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler:Sosyal medya, gösterişçi tüketim, gösteriş yapma, statü kazanma Conspicuous consumption is generally the consumption of various luxury goods and services by displaying them in different environments (e.g., social media platforms). Social media platforms, which have increased with the effect of communication technologies and globalization in recent years, have significantly increased the visibility of consumers. Thus, social media platforms have become an ideal medium for consumers to showcase their travels, meals, luxury items and holiday destinations. The aim of this study is to test the relationships between social media usage frequency and conspicuous consumption trends and to determine whether social media usage and conspicuous consumption tendencies differ significantly in terms of some demographic variables. For this purpose, data were collected from 387 participants by survey method with a convenience sampling technique for female consumers who are considered to be within the scope of the research. Research hypotheses were tested using structural equation modeling and one-way analysis of variance. As a result of the analyses, it was determined that the use of social media positively affected the dimensions of showing off and status/prestige tendencies. It was also observed that the mean scores for social media use did not differ significantly according to the age groups of the participants but differed significantly according to their educational status. Moreover, it has been found that the mean scores for showing off and status/prestige dimensions differ significantly according to the monthly income of the participants.Keywords: Social media, conspicuous consumption, showing off, gaining status
Collections