Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinin geliştirilmesinde tekrarlı okuma ve görsel anlama programının (TOGAP) etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı; ilkokul ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfa devam eden özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini desteklemek amacıyla geliştirilen Tekrarlı Okuma ve Görsel Anlama Programının (TOGAP) etkililiğini değerlendirmektir. Ayrıca katılımcı öğrencilerin, ailelerinin ve öğretmenlerinin araştırma hakkındaki görüşlerinin sosyal geçerlik bağlamında öznel değerlendirme yoluyla belirlenmesi hedeflenmiştir.Yöntem: Araştırma; ilkokula devam eden dört özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden değişenölçütler modeli kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma kapsamında geliştirilen TOGAP'ın araştırmaya katılan özel öğrenme güçlüğü olan dört öğrenciden üçünün okuduğunu anlama becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sistematik bir akıcı okuma öğretimi/müdahalesi uygulanmamasına rağmen çalışmaya katılan öğrencilerin bir dakikada okuduğu doğru kelime sayısında ve doğru okuma yüzdesinde artış gerçekleşmiştir. Sosyal geçerlik öznel değerlendirme ile toplanmış olup; araştırmaya katılan öğrencilerin, öğrencilerin ailelerinin ve öğretmenlerinin çalışma hakkında olumlu görüş bildirdiği, çalışmanın akıcı okuma ve okuduğunu anlamada faydası olduğu, geliştirilen programın görsellerini ve okuma parçalarını beğendikleri bulgularına ulaşılmıştır.Sonuç ve Öneriler: Araştırma kapsamında özel öğrenme güçlüğü olan ilkokul öğrencilerine yönelik okuduğunu anlama becerilerini geliştirici program hazırlanmıştır. TOGAP'ın araştırmaya katılan özel öğrenme güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede etkili olduğu ve bu becerileri uygulama bittikten iki, dört ve altı hafta sonra da koruduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırma sonuçları, özellikle tekrarlı okuma stratejisinin kullanımı ve birden fazla stratejinin bir arada kullanılıp etkili olduğu alanyazındaki diğer çalışmalarla tutarlılık göstermektedir. Programın, okullarda destek eğitim odalarında ve özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde kullanılabileceği; programın tablet, bilgisayar vb. dijitalaraçlara uyarlanıp kullanılabileceği; farklı özel gereksinimli öğrencilerle de bu programın uygulanabileceği önerilmiştir. Purpose: The purpose of this research is, to evaluate the effectiveness of the Repeated Reading and Visual Comprehension Program (TOGAP) developed in order to support the reading comprehension skills of primary school students with specific learning disabilities in second, third and fourth grades. In addition, it is aimed to determine the views of the participant students, their families and teachers about the research through the subjective assessment in the context of social validity.Method: The research was conducted with four primary school students with specific learning disabilities. In this study, the changing criterion design, which is one of the single-subject research designs was used.Results: It was determined that TOGAP developed within the scope of the research was effective in the development of reading comprehension skills of three out of four students with specific learning disabilities participated in this study. In addition, although a systematic fluent reading instruction/intervention were not applied, the number of correct words per minute and the percentage of correct reading increased for the participating students. Social validity findings were collected by the subjective evaluation; it was found that the students participating in the study, students' parents and teachers gave positive opinions about the study, the study was beneficial for readingfluency and reading comprehension, and they liked the visuals and reading texts of the developed program.Conclusion and Suggestions: Within the scope of the research, a program to develop reading comprehension skills was prepared for primary school students with specific learning disabilities. It was determined that TOGAP was effective in developing the reading fluency and reading comprehension skills of primary school students with specific learning disabilities participated in this study, and they preserved these skills two, four and six weeks after the intervention was completed. In addition, the results of the research show consistency with other studies in the literature, especially regarding using repeated reading strategies and more than one strategytogether. The program can be used in resource rooms in schools and special educationand rehabilitation centers; the program can be adapted to tablet, computer, etc.; it hasbeen suggested that this program can also be applied to students with different specialeducational needs.
Collections