Show simple item record

dc.contributor.advisorAnılan, Hüseyin
dc.contributor.authorDemiral, Sadife
dc.date.accessioned2023-09-22T11:31:36Z
dc.date.available2023-09-22T11:31:36Z
dc.date.submitted2023-08-09
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/733459
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, `ortaöğretim İngilizce dersinde dinamik değerlendirmeye iliş-kin bir model önerisi ortaya koymak` tır. Araştırmada Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma, 2019 – 2020 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Eskişehir Eti Sosyal Bilimler Lisesi hazırlık sınıfında gerçekleştirilmiştir. Araştırma Ortaöğretim İngilizce Öğretiminde ölçme ve değerlendirmeye ilişkin bir model geliştirme sürecidir. Dinamik değerlendirmeye ilişkin alanyazında yer alan prosedürler ele alınmış ve İngilizce dersine uyarlanarak bir model geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Dinamik değerlendirme prosedürlerine göre tasarlanan ölçme ve değerlendirme süreci bir dönem boyunca sınıf ortamında uygulanmıştır. Sınıf içi dinamik değerlendirme sürecine ilişkin elde edilen verilerin analizi sonucunda uygulayıcı tarafından modele ilişkin ders süreci, öğrenci katılımı, öğrenci güdülenmesi, öğretmen dönütü, öğretmen öz değerlendirmesi, öğrenci gereksinimi, öğret-men güdülenmesi, öğrenci değerlendirilmesi ve karşılaşılan sorunlar biçiminde temalar belirlenmiş ve model yorumlanmıştır. Ayrıca model uyarınca öğrencilerden temel dil becerilerinin değerlendirilmesine ilişkin verilerden elde edilen temalar da öğren-menin kolaylaşması, konuların anlaşılır hale gelmesi, öz değerlendirme, dil becerilerinin gelişimi, güdüleme oluşturma, etkin katılım, problem çözme ve dönütün faydaları biçiminde oluşmuştur. Bu bulgular doğrultusunda araştırmacılara ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is ` a model proposal on dynamic assessment in English course of high school education`. Design Based Research (TTA) method was used in the study. This research was carried out in the preparatory class of Eskişehir Eti Social Sciences High School in the first half of the 2019-2020 academic year. The research is a process of developing a model for measurement and evaluation in High School English Teaching. The procedures in the literature on dynamic assessment were taken into account and a model was developed and implemented by adapting it to the English course.The measurement and evaluation process, designed according to dynamic assessment procedures, was applied in the classroom environment for a semester. The measurement and evaluation process, designed according to dynamic assessment procedures, was applied in the classroom environment during the fall semester. as a result of the analysis of the data obtained by the implementer regarding the in-class dynamic assessment process model, the themes of the lecture process, student participation, student motivation, teacher feedback, teacher self-assessment, student needs, teacher motivation, student assessment and the problems encountered were determined by the implementer has been interpreted. In addition, the themes obtained from the data related to the model adapted to the as-sessment of basic language skills from the students were the benefits of facilitating learning, making the subjects understandable, self-assessment, development of lan-guage skills, motivation, active participation, problem solving and feedback.In line with these findings, suggestions were presented to researchers and practitioners.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaöğretim İngilizce dersinde dinamik değerlendirmeye ilişkin bir model önerisi
dc.title.alternativeA model proposal on dynamic assessment in English course of high school education
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-08-09
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmEnglish lessons
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmDynamic assessment
dc.identifier.yokid10216298
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid684522
dc.description.pages213
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess