Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarının yordayıcısı olarak bilişsel esnekliğin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikdüzeyleri ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Yöntem: Bu araştırma nicel bir araştırma olup ilişkisel modelde bir çalışmadır.Araştırmanın bağımsız değişkeni, bilişsel esneklik düzeyi; bağımlı değişkenleri ise,psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu olarak belirlenmiştir. Örnekleme yöntemi olarak,uygun örnekleme veya kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmagrubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitim fakültesine devam etmekte olan 328öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Bilişsel EsneklikEnvanteri, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversiteöğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile psikolojik iyi oluşları ve yaşam doyumu düzeyleriarasında istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptanmıştır.Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri, onların psikolojik iyi oluş ve yaşamdoyumu düzeylerini yordamaktadır. Öğrencilerin bilişsel esneklik, alternatifler ve kontrolalt boyutları, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerinin; öğrencilerin bölümüne,sınıfına, anne eğitim durumuna, duygusal ilişkide olma durumuna ve duygusal ilişkisüresine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ancak öğrencilerinpsikolojik iyi oluş düzeyleri yaş değişkenine göre; kontrol alt boyutları cinsiyet veyaşadıkları yere göre ve alternatifler alt boyutları üniversite, baba eğitim durumu vepsikolojik destek alma durumuna göre farklılık göstermiştir. Bilişsel esneklik, psikolojikiyi oluş ve yaşam doyumu değişkenlerine ait ortalamalar kıyaslandığında, öğrencilerinyaşam doyumu düzeyinin en düşük ve psikolojik iyi oluş düzeyinin ise en yüksek olduğugörülmüştür.Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikdüzeylerinin, öğrencilerin psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarını yordadığı sonucuna varılmıştır. Bu doğrultuda, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin,onların yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşlarını arttırması açısından önemli bir roloynadığı düşünülmektedir. Dolayısıyla, öğrencilerin bilişsel esneklik düzeylerinigeliştirmek için alternatif çözüm üretebilme ve durumları kontrol altına alabilmebecerilerine yönelik eğitimler düzenlenmesi önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Üniversite öğrencileri, Bilişsel esneklik, Psikolojik iyi oluş, Yaşamdoyumu Purpose: The main purpose of this study is to examine the relationship betweencognitive flexibility levels of university students and their psychological well-being andlife satisfaction.Method: This research is a quantitative study and a study in relational model. Theindependent variable of the study is cognitive flexibility level and dependent variables;psychological well-being and life satisfaction. Appropriate sampling or easily accessiblesampling method was used as the sampling method. The study group consists of 328students attending the Faculty of Education in the 2019-2020 academic year.Demographic Information Form, Cognitive Flexibility Inventory, Psychological WellBeing Scale and Life Satisfaction Scale were used to collect data.Results: According to the findings of the study, a statistically significant,moderately positive relationship was found between the cognitive flexibility andpsychological well-being and life satisfaction levels of university students. Cognitiveflexibility levels of university students predict their psychological well-being and lifesatisfaction levels. It was determined that students' cognitive flexibility, alternatives andcontrol sub-dimensions, psychological well-being and life satisfaction levels did notdiffer significantly according to their department, class, mother's educational status,emotional relationship and emotional relationship duration. However, the psychologicalwell-being levels of the students differed according to the age variable; control subdimensions differed according to gender and place of residence, and alternatives subdimensions differed according to university, father's educational status and receivingpsychological support. When the averages of cognitive flexibility, psychological wellbeing and life satisfaction variables were compared, it was seen that the life satisfactionlevel of the students was the lowest and the psychological well-being level the highest.Conclusion and Suggestions: In this study, it was concluded that the cognitiveflexibility levels of university students predicted their psychological well-being and lifesatisfaction. In this direction, it is thought that the cognitive flexibility levels of universitystudents play an important role in increasing their life satisfaction and psychological wellbeing. Therefore, it is recommended to organize trainings on the skills of generatingalternative solutions and controlling situations in order to improve students' cognitiveflexibility levels.Keywords: University students, Cognitive flexibility, Psychological well-being, Lifesatisfaction
Collections