Problem kurma konusuna ilişkin Türkiye'de yürütülmüş ve 2000-2021 yılları arasında yayımlanmış araştırma makalelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Problem kurma konusuna ilişkin öğretmen veya öğretmen adaylarıyla Türkiye'de yürütülmüş ve 2000-2021 yılları arasında yayımlanmış araştırma makalelerinin incelenmesidir. Yöntem: Analitik araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemi, karar örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen `Problem Kurma İle İlgili Makaleleri İnceleme Formu` ile doküman incelemesi yapılarak toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, frekans ve yüzdelik değerleri içeren betimsel istatistik tablolarıyla açıklanmıştır.Bulgular: İncelenen araştırma makalelerinde, %41.46 ile en çok problem kurma becerileri, durumları veya stratejileri konularına odaklanıldığı görülmüştür. Makalelerin yarısına yakınında 31-100 katılımcı ile çalışıldığı, makalelerin %71.42'sinde öğretmen adayları ile çalışıldığı belirlenmiştir. Çalışmaların %66.66'sında seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi kullanılırken, bunun %52.38'inde amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma yaklaşımlarına bakıldığında en çok nitel araştırma ile çalışmalar yürütülmüştür. Araştırma desenlerinin türleri incelendiğinde, çalışmaların %65.62'sinin `betimsel` kategorisindeki desenlerden yararlandıkları görülmüştür. Araştırmaların %58.33'ü sayılar ve işlemler öğrenme alanına odaklanırken, veriler en fazla problem kurma testleri (%23.96) ve görüşme aracılığıyla (%19.83) toplanmıştır. Nitel türdeki makalelerin veri analizinde %24.76 ile en çok içerik analizi veya tematik analiz yapıldığı, nicel araştırmalarda ise %27.61 ile en çok betimsel istatistik (yüzde, frekans, ortalama, standart sapma, grafik gösterim vb.)` ile verilerin analiz edildiği görülmüştür. Bunun yanında, analiz sonuçlarının güvenirliğinin sağlanması bağlamında, %17.57 ile en çok kodlayıcılar arası uyumu inceleme tekniği kullanılmıştır.Sonuç ve Öneriler: İncelenen makalelerde, en çok yayının 2019 yılında olduğu ve en çok Türkçe yayın yapıldığı görülmektedir. Makalelerin özet bölümlerinde en çok örneklem büyüklüğü bilgileri paylaşılırken, en az geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına yer verilmiştir. Araştırmalarda en fazla `problem kurma becerileri, durum veya stratejileri` konularına odaklanılmış ve en fazla `31-100` arasındaki katılımcı sayıları ile çalışılmıştır. Çalışmalarda en fazla 3. sınıf ve 4 sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları ile çalışılmış ve en fazla seçkisiz olmayan örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. İncelenen makalelerin çoğunun nitel türde araştırmalar olduğu ve betimsel kategorisindeki araştırma desenlerinin kullanıldığı görülmüştür. Makalelerde en çok sayılar ve işlemler öğrenme alanına odaklanılmış ve en çok problem kurma testleri ve görüşme aracılığıyla veriler toplanmıştır. İncelenen nitel araştırmalarda en çok içerik analizi veya tematik analiz ile veriler çözümlenirken, nicel araştırmalarda ise betimsel istatistik yöntemi ile analiz yapılmıştır. Makalelerde güvenirliğin sağlanmasında ise en çok kodlayıcılar arası uyumu inceleme tekniğinin kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına uygun önerilerde bulunulmuştur. Purpose: The purpose of the study is to investigate research articles regarding problem posing conducted with teachers or pre-service teachers and published between 2000-2021. Method: The sample of this study, in which the analytical research model was used, was determined by the judgement sampling technique. The data were collected through document analysis in which `Problem Posing Articles Review Form` developed by the researcher. In the analysis of the data, content analysis method was performed. The findings were explained with descriptive statistical tables including frequency and percentage values.Results: In the investigated research articles, it was seen that the focus was mostly on problem posing, situations and strategies, with 41.46%. It was determined thatalmost half of the articles were conducted with 31-100 participants and 71.42% of the studies were carried out with pre-service teachers. While 66.66% of the studies utilized non-random sampling methods, 52.38% of them used purposive sampling method. The findings regarding the research paradigms indicated that qualitative studies were conducted the most. When examining types of the research designs, it was seen that 65.62% of the studies benefited from designs in the `descriptive` category. While 58.33% of the research articles focused on the number and operations content, data were collected mostly through problem posing tests (23.96%) and interviews (19.83%). While content analysis or thematic analysis was conducted the most for the data analysis of qualitative studies with 24.76%, within quantitative research, data were mostly analyzed through descriptive statistics method (percent, frequency, average, standard deviation, graphics etc.). In addition, for ensuring reliability of the results, the technique of examining the compatibility between different coders was utilized the most, with 17.57%. Conclusion and Suggestions: In the examined articles, it was seen that the most publications were in 2019 and also the most publications were in Turkish. In the abstracts of the articles, the information regarding sample size was given at the most, while the information about the validity and reliability were given the least. In the studies, the subjects of problem posing skills, situation or strategies were focused the most, and the number of participants between 31-100 was studied at most. Within examined articles, mostly 3rd and 4th grade pre-service teachers were studied, and non-random sampling methods were used the most. It was seen that most of the studies were qualitative researches and mostly descriptive research designs were used. The articles mostly focused on the numbers and operations content, and mostly collected data through problem posing tests and interviews. While the data were mostly analyzed through content analysis or thematic analysis in the examined qualitative researches, the data analysis was carried out through descriptive statistics method in the quantitative researches. It was seen that the technique of examining the compatibility between coders was mostly used to ensure reliability in the articles. Suggestions were made in accordance with the research results.
Collections