Öğretmen görüşlerine göre sosyal bilgiler dersi öğretim programı üst düzey kazanımlarının gerçekleştirilme ve önemsenme düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, yenilenmiş Bloom taksonomisine göre üst düzey basamakta yer alan sosyal bilgiler dersi kazanımlarının öğretmen görüşlerinden hareketle gerçekleştirilme düzeylerinin ve öğretmenlerin kazanımlara önem verme derecelerinin belirlenmesidir.Yöntem: Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre sosyal bilgiler dersi öğretim programında (2018) üst düzey basamaklarda yer alan kazanımların, gerçekleştirilme düzeyi ve öğretmenlerin kazanımlara önem verme derecesi üzerine hazırlanmış bir ölçme aracı ile veri toplanmıştır.Araştırmaya Eskişehir ilinde 2020-21 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde görev yapan 63 sınıf öğretmeni ve 125 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Ölçme aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik bilgiler, ikinci bölümde bahsi geçen kazanımlar yer almaktadır. Toplanan veriler SPSS 26 paket programında korelasyonel analiz teknikleri ile çözümlenmiştir.Bulgular: Kazanımların gerçekleştirilme düzeyleri ve önem derecesinde cinsiyet, mezun olunan fakülte ve ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine yönelik anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Mesleki tecrübe değişkenine bağlı olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sosyal bilgiler öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerinin kazanımları gerçekleştirme düzeyleri `orta` olarak bulunmuş ve kazanımlara önem verme dereceleri `yüksek` olarak belirlenmiştir.Sonuç ve Öneriler: Bloom taksonomisine göre üst düzey basamaklarda yer alankazanımların gerçekleştirilme düzeyleri ve önem dereceleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Gerçekleştirilme düzeyi en düşük olan kazanım ile önem derecesi en az puanı almış olan kazanım aynıdır ve önem derecesi ortalama puanı en yüksek olan kazanım aynı zamanda gerçekleştirilme düzeyi en yüksek olan kazanımdır. Buna göre öğretmenlerin kazanıma önem verme derecelerinin kazanımların öğretiminde etkili olduğu söylenebilir. Öğretmenler tarafından daha az gerçekleştirildiği düşünülen kazanımların, öğrenci düzeyine uygun biçimde verilebilmesi için öğrencilerin ilgileri üzerinden farklı öğretim yöntemleri uygulanabilir. Purpose: The aim of the research is to examine the acquisition level of social studies attainment targets and the level of their importance according to the practitioner teachers.Method: The research is designed as a survey. The data gathered trough a Likert type questionnaire. The questionnaire is designed to gather data on several independent variables such as gender, type of department that the teachers graduated, place of teaching and years of teaching experience. It also designed to gather data on teachers views on the importance of the any given attainment target and the level of achievement of the students at that exact attainment target according to teachers. The higher order attainment targets were chosen from social studies curriculum according to the criteria of Bloom's Revised Taxonomy. The sample of the study consists of all the social studies teachers and all the primary teachers who teach at 4.th grade of primary level in Eskisehir city. 63 classroom teachers and 125 social studies teachers working in Eskisehir in the second term of the 2020-21 academic year participated in the research. The collected data were analyzed in the SPSS 26 package program.Results: Significant differences were found in the level of realization and importance of the attainment targets according to the variables of gender and the average class size. No significant difference was found about the variable that is about teachers' years of teaching experience. Social studies teachers and primary school teachers' realization levels were found to be `medium`, and the degree of giving importance to achievements was determined as `high`.Conclusion and Suggestions: Significant differences were found between therealization levels and importance levels of the aforementioned attainment targets that are chosen according to Bloom's Taxonomy. The attainment target that was marked as the least important by teachers also scored as the lowest level of acquisition. And theattainment target with the highest mean score of importance is also the one with the highest level of acquisition mean score. Thus, it can be said that the degree of teachers' importance attribution to attainment targets is effective in teaching outcomes.
Collections