Show simple item record

dc.contributor.advisorBingöl, Osman Haluk
dc.contributor.authorÇimentepe, İbrahim
dc.date.accessioned2020-12-04T10:21:14Z
dc.date.available2020-12-04T10:21:14Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/73233
dc.description.abstractBu çalışmamızda dilin oluşumundaki farklılıkları araştırdık. Dilin ortaya çıkışı ile ilgili temel, oyun teorisi modelleri bir çok çalışmada ortaya koyulmuş ve kullanılmıştır. Bu çalışmalarda en sık karşılaşılan varsayım toplumdaki herkes ile anlaşabilmenin evrimsel üstünlük sağlayacağı yönündedir. Fakat, toplumdaki herkesle iletişim içinde olmak gerçekte çok mümkün görünmemektedir, çünkü hafıza ve yerleşim gibi sınırlamalar bireyleri kısıtlamaktadır. Dolayısıyla toplum, her bireyin toplumun sadece belli bir kısmı ile iletişim halinde olacağı şekilde organize edilmelidir. Bizim modelimizde, bireyler dilin aktarımından sorumlu olan öğretmenleri ebeveynlerinin komşularından seçmektedir ve bu komşuluk ilişkileri toplumda bir sosyal ağ oluşmasına neden olmaktadır. Bulgularımızdan bazıları, komşu çevresinin büyüklüğü ile toplam oluşan farklı dil sayısının, tüm toplumun büyüklüğünden bağımsız olarak, ilişkili olduğu yönündedir. Üstelik, komşu seçiminde dil yakınlığı gözetmenin, fiziksel yakınlık gözetmeye göre herhangi bir evrimsel avantaj sağlamadığını gözlemledik. Sonuç olarak, biz bu çalışmayı dildeki farklılıkların oluşumunu anlamak adına önemli bir katkı olarak görüyoruz.
dc.description.abstractIn this work, we investigated the emergence of diversity in language. Fundamental game theoretical model for emergence of language has been established and used in several studies. In these studies most basic assumption is that understanding everyone in the population gives evolutionary advantage to an agent. However, being in interaction with everyone is not achievable in reality where various limited resources such as memory and physical availability bind agents. Thus population should be organized in a way that each agent can interact only some percentage of population. In our model, agents select their teachers, who are responsible for the transmission of language, fromneighbors of their parents, which forms a social network in population. Our findings include that emerged number of different languages in population is related to thepercentage size of neighborhood and is independent of population size. Furthermore, we observe that seeking language-wise similarity in teacher selection makes no evolutionary difference in emergence of language, instead of seeking physical closeness. As a result, we see this study as an important contribution towards understanding the emergence of diversity in languages.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleInvestigation of emergence of diversity in language: parent oriented teacher selection
dc.title.alternativeDildeki farklılıkların oluşumunun incelenmesi: ebeveyn merkezli öğretmen seçimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEvolution
dc.subject.ytmEvolution models
dc.subject.ytmLanguage
dc.subject.ytmLanguage formation theories
dc.subject.ytmLanguage learning methods
dc.subject.ytmDiversity
dc.subject.ytmSocial networks
dc.identifier.yokid10123069
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid459417
dc.description.pages62
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess