Bir yükseköğretim kurumunda örgütsel gücün etik iklim ve etik liderlik ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı akademisyenlerin algılarına göre örgütsel gücün etik iklim ve etik liderlik ile ilişkisini ortaya koymaktır.Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile bu araştırma yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi'nde görev yapan 529 akademisyen oluşturmaktadır. Veriler; Örgütsel Güç ölçeği, Etik İklim Ölçeği ve Etik Liderlik Ölçeğinin uygulanması ile elde edilmiştir. SPSS 25 istatistik programı kullanılarak elde edilen verilere betimsel istatistikler, normal dağılım, güvenirlik testi, t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon, çoklu regresyon analizleri yapılmıştır.Örgütsel güç ile etik iklim arasında olumlu ve orta düzeyde bir ilişkinin anlamlı olduğu görülmektedir. Örgütsel güç ile etik liderlik arasında olumlu ve yüksek düzeyde bir ilişki bulunmaktadır. Ancak zorlayıcı güç ile etik iklim ve etik liderlik arasında herhangi bir ilişki tespit edilmemiştir. Etik iklim ve etik liderlik arasında olumlu yönlü ve yüksek düzeydeki ilişkinin anlamlı olduğu saptanmıştır.Araştırma sonucuna göre, örgütsel güç ile etik iklim ve etik liderlik arasında olumlu ve anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Zorlayıcı güç ile etik iklim ve etik liderlik arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Zorlayıcı gücün olumlu bir etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Karizmatik güç, bilgi gücü ve uzmanlık gücü etik iklimi ve etik liderliği yordamaktadır. Yöneticilerin; akademisyenlerin etik iklim ve etik liderlik algı düzeylerini arttırdığı görüldüğü için karizmatik güç, bilgi gücü ve uzmanlık gücünü etkili bir biçimde kullanmaları önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Akademisyen, Örgütsel güç, Etik iklim, Etik liderlik, Nicel The purpose of the study is to determine the relationship of organizational power to eth-ical climate and ethical leadership in a Higher Education Institution. The study is designed by scanning model in the scope of quantitative research methods. The sample of the study consists of 529 instructors working at EBYU. The data were acquired by using Organizational Power Scale, Ethical Climate Scale and Ethical Leadership Scale. SPSS 25 statistics program was used to collect data; in addition, descriptive statistics, normal distribution, reliability analysis, t-test, ANOVA, correlation and multiple regression were used to analyze the data. The findings showed that there is a significantly moderate relation be-tween organizational power and ethical climate. There is a significantly high relation between organizational power and ethical leadership. However; there is no relation between coercive power and ethical climate, ethical leadership. There is a significantly high relation between ethical climate and ethical leadership. According to the result of the research, there is a positive and meaningful correlation between organizational power and ethical climate, ethical leadership. Ethical climate and ethical leadership are mostly affected by referent power, knowledge-based power and expertise power. Coercive power has a positive effect. Therefore, it is suggested that academic administrative should use referent power, knowledge-based power and expertise power to increase the perception levels of academician's ethical climate and ethical leadership.Keywords: Academician, Organizational power, Ethical climate, Ethical leadership, Quantitative
Collections