Otomotiv sektöründe parça lojistiği için bir karar destek sistemi önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Modern üretim sistemlerinde, sürekli artan ürün çeşitliliği, karışık modelli montaj hatlarını gerekli parçalarla beslemek için kullanılan iç lojistik sistemleri açısından büyük bir zorluk teşkil etmektedir. Montaj hatlarına parça akışının hiç durmaması için binlerce parça ve tedarikçi, çok sayıda donanım ve yüzlerce montaj işçisi koordine edilmelidir. Son yıllarda, özellikle otomotiv endüstrisinden birçok üretici, tam zamanında üretim felsefesine göre esnek ve güvenilir parça tedariki sağlamak için süpermarket konseptini benimsemiştir. Bu bağlamda süpermarket, yakınındaki montaj hattının parça talebini karşılayabilmek için kurulan, merkezi olmayan ara bir saklama alanıdır. Süpermarketler merkezi depodan montaj hatlarının ihtiyaç duyduğu farklı büyüklükteki montaj bileşenleri ile doldurulur ve küçük kutular halinde çekici trenler aracılığıyla servis edilir. Bu çalışma kapsamında işletme zeminine kurulacak süpermarketlerin yerleşim problemi ele alınmıştır. Yerleşim problemi kurulan her bir süpermarketin getirdiği sabit maliyet ile süpermarketlerden montaj hattına parça taşıma maliyetinin toplamı en aza indirgenecek şekilde, süpermarketlerin sayısının ve yerlerinin belirlenmesi problemidir. Daha önceki çalışmalarda süpermarketlerin kapasiteleri göz ardı edilmiş ya da sabit kapasiteli süpermarketler problem çözümünde kullanılmıştır. Bu çalışmada problem çözümünde farklı kapasiteli süpermarketler dikkate alınmıştır. Diğer çalışmalarda problem çözümünde popülasyon tabanlı algoritmalar kullanılmıştır. Bu çalışmada tek çözüm tabanlı bir metasezgisel algoritma olan tavlama benzetimi algoritması geliştirilmiş ve bir dizi test problemi ile test edilmiştir. Testler sonucunda, algoritmanın başarılı sonuçlar verdiği görülmüştür. Önerilen algoritma kullanılarak bir karar destek sistemi geliştirilmiştir. Geliştirilen karar destek sistemi ile özellikle otomotiv endüstrisinde fabrika zeminine süpermarket kurmak isteyen yöneticilerin karar vermelerine yardımcı olmak amaçlanmıştır. In modern production systems, the ever-increasing product range is a major challenge for internal logistics systems to feed mixed-model assembly lines with the necessary components. Thousands of parts and suppliers, a large number of equipment and hundreds of assembly workers should be coordinated to ensure that parts flow to assembly lines never stop. In recent years, many manufacturers, especially from the automotive industry, have adopted the supermarket concept to provide flexible and reliable part supply according to the philosophy of just-in-time production. In this context, supermarket is a decentralized intermediate storage area established to meet the parts demand of the assembly line. Supermarkets are replenished from the central warehouse with assembly components of different sizes required by assembly lines and served in small bins by tow trains. In this study, the location problem of the supermarkets to be established on the factory floor is discussed. The location problem is the problem of determining the number and location of the supermarkets in such a way that the sum of the fixed cost of each supermarket with the cost of carrying parts from the supermarkets to the assembly line is minimized. In previous studies, the capacity of supermarkets was ignored or fixed capacity supermarkets were used. In this study, different capacity of supermarkets were considered. In other studies, population based algorithms are used for the problem. In this study, a simulated annealing algorithm, which is a single solution based metaheuristic has been developed and tested with a set of test problems. As a result of the tests, the algorithm was found to be successful. A decision support system was developed using the proposed algorithm. With the developed decision support system, especially in the automotive industry, it is aimed to help the managers who want to establish supermarkets on the factory floor.
Collections