Show simple item record

dc.contributor.advisorKurt, Türker
dc.contributor.authorYılmaz, Ayşe
dc.date.accessioned2023-09-20T13:50:23Z
dc.date.available2023-09-20T13:50:23Z
dc.date.submitted2023-07-20
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/715745
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile algılanan örgütsel destek ve inisiyatif alma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Çankırı İli'nde bulunan resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi ise, Çankırı'da görev yapan 522 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan anketin ilk bölümünde araştırmacı tarafından hazırlanan katılımcıların demografik bilgilerini (cinsiyet, yaş, branş, okul türü, mesleki kıdem, öğrenim durumu) içeren bölüm bulunmaktadır. Araştırmanın ikinci bölümünde Yılmaz ve Altınkurt (2014) tarafından geliştirilen `Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği`, üçüncü bölümünde Derinbay (2011) tarafından geliştirilen `Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği` ve dördüncü bölümde Gündüz, Çakmak ve Korumaz (2015) tarafından geliştirilen `Eğitim Örgütlerinde İnisiyatif Alma Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için Pearson Mometler Çarpım Korelasyonu Katsayısı, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin mesleki profesyonellik algılarının duygusal emek ve mesleki duyarlılık boyutlarında çok yüksek, kişisel gelişim ve kuruma katkı boyutlarında yüksek düzeyde olduğu; örgütsel destek algılarının yüksek düzeyde olduğu; yine öğretmenlerin inisiyatif almanın tüm boyutlarında yüksek düzeyde algılarının olduğu görülmüştür. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, örgütsel destek ve inisiyatif almanın basiret gösterme boyutunun öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin duygusal emek boyutunun yordayıcısı olduğu; örgütsel destek ile inisiyatif almanın başlatıcılık ve engelleri aşma boyutlarının öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin kişisel gelişim boyutunun yordayıcısı olduğu; inisiyatif almanın basiret gösterme boyutunun öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin mesleki duyarlılık boyutunun yordayıcısı olduğu; örgütsel destek ve inisiyatif almanın öz-yatırım ve başlatıcılık boyutlarının öğretmenlerin mesleki profesyonelliğinin kuruma katkı boyutunun yordayıcısı olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between professional professionalism of teachers and perceived organizational support and initiative. The universe of the study consists of teachers working in the official primary and secondary schools in Çankırı Province. The sample of the research conducted in the relational survey model consists of 522 teachers working in Çankırı. In the first part of the questionnaire that is used in the research, there are sections containing the demographic information (gender, age, branch, type of school, vocational seniority, state of education ) of the participants which are prepared by the researcher. In the second part of the study, `Teachers' Professional Professionalism Scale` developed by Yılmaz and Altınkurt (2014), in the third part `Perceived Organizational Support Scale` developed by Derinbay (2011) and in the fourth part `Initiative Taking Scale in Educational Organizations` developed by Gündüz, Çakmak and Korumaz (2015) were used. Data analysis was performed by using the SPSS 22.0 program. Pearson Mometler Multiplication Correlation Coefficient, Multiple Linear Regression Analysis, t-test, One-Way Variance Analysis (ANOVA) and Kruskal Wallis H tests were used to analyze the data. As a result of the study, it was found that teachers' professional professionalism perceptions were very high in emotional labor and occupational sensitivity dimensions and were high in personal development and contribution to the institution and the perception of organizational support was high; Again, it was seen that teachers had high perceptions in all dimensions of taking initiative. As a result of the multiple regression analysis dimensions of organizational support and proactive action over emotional labor dimension; dimensions of organizational support, self-starting and overcoming barriers over personal development dimension; dimensions of proactive action over occupational sensitivity dimension; dimensions of organizational support, self-investment and self-starting over dimension of contribution to the institution have been seen as a significant predictor.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile algılanan örgütsel destek ve inisiyatif alma arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between perceived organizational support and initiative taking by teachers' professional professionalism
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-07-20
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmProfessional competence
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmOrganizational support
dc.subject.ytmProfessionalism
dc.subject.ytmTaking initiative
dc.identifier.yokid10293894
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid727745
dc.description.pages176
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess