dc.contributor.advisor | Akyol, Hayati | |
dc.contributor.author | Çetinkaya Özdemir, Ezgi | |
dc.date.accessioned | 2023-09-20T13:50:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-20T13:50:23Z | |
dc.date.submitted | 2023-05-16 | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/715744 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı; artırılmış gerçeklik temelli okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu, okumaya yönelik tutumu ve derse katılımı üzerindeki etkisini incelemek ve uygulananlara ilişkin öğrencilerin görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılının güz döneminde Kars ili merkez ilçesinde yer alan orta sosyoekonomik düzeye sahip bir devlet okulunun iki farklı sınıfında öğrenim gören 54 dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Sıralı açıklayıcı karma desenin kullanıldığı bu araştırmanın nicel boyutu, öntest- sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Nitel boyutunda ise, uygulama süresi boyunca öğrencilerin düşünceleri günlükler aracılığıyla toplanmış ayrıca uygulama sonrası yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla fikirleri alınmıştır. Yarı deneysel süreç, 1 hafta farkındalık programı ve 6 hafta uygulama ile toplam 7 hafta sürmüş, bu süre içerisinde deney grubuna artırılmış gerçeklik temelli okuma çalışmaları ile ilgili uygulama yapılmıştır. Kontrol grubunda ise, Türkçe dersi öğretim programına dayalı öğretim gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda, araştırmacı tarafından geliştirilen `Okuduğunu anlama öntesti` ve `Okuduğunu anlama sontesti` uygulanmıştır. Ayrıca, McKenna ve Kear (1990) tarafından geliştirilen, Kocaarslan (2014) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `İlkokul Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği`, Wang ve Guthrie (2004) tarafından geliştirilen, Yıldız (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Okuma Motivasyonu Ölçeği` ve Handelsman vd., (2005) tarafından geliştirilen ve Gürer (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan `Derse Katılım Ölçeği` kullanılmıştır. Nitel boyutunda ise, öğrenci günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutuna ilişkin veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde öncelikle betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Uygulanan her bir test normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden olan, `bağımlı gruplar t testi` ve `bağımsız gruplar t testi` uygulanmıştır. Günlük ve görüşmelerden elde edilen nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel boyutundan elde edilen bulgular, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama, okumaya yönelik tutum, okuma motivasyonu ve derse katılım puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğunu göstermiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise, günlük tutan ve görüşme yapılan deney grubu öğrencileri, artırılmış gerçeklik temelli okuma çalışmalarına ilişkin genellikle olumlu yönde görüş bildirmişlerdir. Bununla birlikte öğrenciler AG.'nin rahat kullanıldığını, gerçeğe yakın, üç boyutlu, eğlenceli ve paylaşımcı özelliklere sahip olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca öğrenciler okuduğunu anlama ve okuma tutumu ile düşünme becerisi, akademik gelişim ve iletişim becerilerinin gelişimine etkisi olduğunu belirtmişlerdir. | |
dc.description.abstract | This study aimed to examine the effect of augmented reality-based reading activities on fourth-grade students' reading comprehension, reading motivation, reading attitudes, and course attendance and to determine their views about these exercises. The study was conducted with 54 fourth-grade students in two different classes of a public school with a medium socio-economic level in Kars province of Turkey during the fall semester of the 2018–2019 academic year. The quantitative part of this sequential descriptive mixed method study was carried out with a control group taking pre- and post-tests in a quasi-experimental design. In the qualitative part, students' opinions were obtained using diaries during the test and post-test via semi-structured interviews. The quasi-experimental process involved an awareness program that lasted a week and six weeks of application, seven weeks in total. During this period, the experimental group was given augmented reality-based reading activities. The control group was provided with teaching based on the Turkish course curriculum. In the quantitative part of the study, pre- and post-tests on reading comprehension developed by the researcher were conducted. Furthermore, the primary school students attitudes towards reading survey used in the study developed by McKenna and Kear (1990), and adapted to Turkish by Kocaarslan (2014), the Reading Motivation Inventory developed by Wang and Guthrie (2004) and adapted to the Turkish context by Yıldız (2010) and the Classroom Engagement Inventory developed by Handelsman et al. (2005) and adapted to the Turkish context by Gürer (2013). In the qualitative part of the study, the data were obtained using student diaries and semi-structured interview forms. The quantitative data were analyzed using SPSS software, primarily by descriptive statistics. The dependent samples t-test and independent samples t-test were used as both showed normal distribution. The qualitative data obtained from the diaries and interviews were analyzed through content analysis. The data obtained from the quantitative study indicated that the experimental group did have significantly higher scores than the control group in reading comprehension, reading attitudes, reading motivation and course attendance. In the qualitative study, the students in the experimental group stated positive opinions in general regarding the augmented reality-based reading activities. In addition, the students stated that the augmented reality was easy to use and has realistic, three dimensional, enjoyable and sharing features. Furthermore, students stated that 'Augmented Reality Based Reading Activities' have an impact on development of reading comprehension, reading attitude, thinking skills, academic development and communication skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Artırılmış gerçeklik temelli okuma çalışmalarının bazı okuma değişkenleri ve derse katılım üzerindeki etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of augmented reality based reading activities on some reading variables and course attendance | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2023-05-16 | |
dc.contributor.department | Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Reading behaviours | |
dc.subject.ytm | Class participation | |
dc.subject.ytm | Augmented reality | |
dc.subject.ytm | Reading culture | |
dc.identifier.yokid | 10258642 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 693922 | |
dc.description.pages | 207 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |