dc.contributor.advisor | Ömeroğlu, Esra | |
dc.contributor.author | Aktemur Gürler, Serap | |
dc.date.accessioned | 2023-09-20T13:50:20Z | |
dc.date.available | 2023-09-20T13:50:20Z | |
dc.date.submitted | 2023-05-17 | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/715733 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklara yönelik olarak hazırlanan blok temelli kodlama programı ile verilen fen eğitiminin çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, araştırma ön test-son test, kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleştirilmiştir. İki deney ve bir kontrol grubundan oluşan çalışma grubunun seçimleri rastgele yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz döneminde, Kars il merkezinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmî anaokulları ve anasınıflarına devam eden, sınıflarında akıllı tahta olması ve her sınıfın en az yirmi kişilik sınıf mevcuduna sahip olması kriterleri göz önünde bulundurularak seçilen üç okuldan, 20'si deney 1, 20'si deney 2 ve 21'i kontrol grubu olmak üzere toplam 61 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında blok temelli kodlama programı ile desteklenen fen eğitimi programı hazırlanmıştır. Program kapsamında Deney 1 grubuna; blok tabanlı kodlama programı ile verilen fen eğitimi programı, Deney 2 grubuna ise fen eğitimi programı araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Blok Tabanlı Kodlama Programı ile verilen Fen Eğitimi Programı deney 1 ve deney 2 gruplarına on hafta, haftada iki gün ve üç etkinlik olmak üzere toplam 20 yarım günlük plan şeklinde araştırmacı tarafından uygulanmıştır.Araştırmanın verileri 'Demografik Bilgi Formu' ve 'Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği (BSBÖ)' aracılığıyla toplanmıştır. BSBÖ, deney 1, deney 2 ve kontrol gruplarına ön test olarak uygulanmış ve on haftalık eğitim programının uygulanmasının ardından son test olarak aynı gruplara tekrar uygulanmıştır. Verilen eğitimin çocukların bilimsel süreç becerileri üzerinde kalıcı olup olmadığının belirlenmesi için son test uygulamasından dört hafta sonra, BSBÖ deney 1 ve deney 2 gruplarına kalıcılığı ortaya koymak amacı ile tekrar edilmiştir. Bilimsel süreç becerileri ölçeği alt boyutlardan elde edilen puanların karşılaştırılmasında parametrik olmayan Mann Whitney U testi, Wilcoxon İşaretler testi, Kruskal Wallis testleri kullanılmış, toplam puan üzerinden karşılaştırmalarda ise parametrik testlerden ilişkili örneklem t testi, ilişkisiz örneklem t testi ya da Anova kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre hazırlanan blok temelli kodlama programı ile verilen fen eğitimi programının çocukların bilimsel süreç becerileri üzerinde olumlu yönde etkiye sahip olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Blok Tabanlı Fen Eğitimi Programı'nın kullanıldığı deney 1 grubundaki çocukların son test puanlarının deney 2 ve kontrol grubundaki çocukların son test puanlarından yüksek olduğu saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmacılara, çocuklarının gelişimsel özelliklerine uygun kodlama programı ile desteklenmiş farklı eğitim programları hazırlayarak farklı gelişim alanları üzerindeki etkisinin incelenebileceği, eğitimcilere ise; gelişimsel olarak uygun blok kodlama programlarını sınıf içerisinde kullanarak öğrenme ortamlarının ilgi çekici hâle getirilebileceği şeklinde öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | This research was carried out to examine the effect of science education given with a block-based coding program prepared for children attending pre-school education institutions on children's scientific process skills. For this purpose, the research was carried out in a pretest-posttest, quasi-experimental design with control group. The selection of the study group, consisting of two experimental and one control groups, was made randomly. The study group of the research was in the fall semester of the 2021-2022 academic year, of the three schools, which are located in the city center of Kars, attending the official preschool and kindergartens affiliated to the Ministry of National Education, selected considering the criteria of having smart boards in their classrooms and having a class size of at least twenty people in each class, ıt consisted of a total of 61 children, 20 of whom were in the experimental group 1 , 20 in the experimental group 2, and 21 in the control group. Within the scope of the research, a science education program supported by a block-based coding program was prepared. Within the scope of the program, the science education program given with the block-based coding program was applied to Experimental Group 1 and the science education program was applied to the Experiment 2 group by the researcher. The Science Education Program given with the Block-Based Coding Program was applied by the researcher to the experimental groups 1 and 2 in the form of a total of 20 half-day activity plans consisting of ten weeks, two days a week and three activities. The data of the research were collected through the 'Demographic Information Form' and the 'Scientific Process Skills Scale'. Scientific Process Skills Scale was applied to the experimental groups 1, 2 and control groups as a pre-test and after the implementation of the ten-week training program, it was re-applied to the same groups as a post-test. In order to determine whether the education provided is permanent on the scientific process skills of the children, four weeks after the post-test application, the SPSS was applied to the experimental groups 1 and 2 as a permanence test. Non-parametric Mann Whitney U test, Wilcoxon Signs test, and Kruskal Wallis tests were used to compare the scores obtained from the sub-dimensions of the science process skills scale, while the related sample t test, unrelated sample t test or Anova from parametric tests were used for comparisons over the total score. It has been revealed that the science education program given with the block-based coding program prepared according to the findings has a positive effect on the scientific process skills of children and this effect is permanent. It was determined that the post-test scores of the children in the experimental group 1, in which the Block-Based Science Education Program was used, were higher than the post-test scores of the children in the experimental 2 and control groups. In line with the results obtained, researchers can examine the effects on different developmental areas by preparing different educational programs supported by a coding program suitable for the developmental characteristics of their children; to educators; Suggestions have been made that learning environments can be made interesting by using developmentally appropriate block coding programs in the classroom. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Blok temelli kodlama programı ile verilen fen eğitiminin çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of science education given with the block-based coding program on the scientific process skills of children | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2023-05-17 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10315316 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 792032 | |
dc.description.pages | 168 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |