Sözleri Yûnus Emre'ye ait olan ve şarkı formunda bestelenmiş eserlerin makam ve prozodi açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, sözleri Yunus Emre'ye ait olan ve şarkı formunda bestelenmiş ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, Türk Sanat Müziği repertuarına kayıtlı olan eserlerin makam ve prozodi açısından analizinin yapılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, sözleri Yunus Emre'ye ait 33 eser bilgisine ulaşılmış, bunların TRT TSM repertuarına kayıtlı olup olmadıkları araştırılmıştır. TRT repertuarına kayıtlı olduğu tespit edilen 10 eserden 8'inin notasına ulaşılmıştır.Notasına ulaşılabilen eserler önce makamsal analize tâbi tutulmuş; makam dizileri, çeşniler, kalışlar, geçkiler, kararlar ve benzeri gibi ölçütler dikkate alınarak eserler çoğunlukla ölçü ölçü, bir ölçü içerisinde kayda değer bir veri bulunmadığı durumlarda ise iki veya daha fazla ölçü birleştirilerek irdelenmiştir. Eserlerdeki makam unsurlarının geleneksel nazariyat bilgileriyle büyük oranda uyuştuğu tespit edilmiştir. Prozodi analizi aşamasında ise eserler hece prozodisi açısından irdelenmiş; sözlerde açık ya da kapalı olan hecelerin değerlerine uygun olarak kısa ya da uzun notalarla bestelenip bestelenmedikleri irdelenmiştir. İnceleme sonucunda 8 eserden 2'si hece prozodisi açısından kusursuz olduğu, 1 eserde yalnızca iki hecede hata olduğu, diğer 5 eserde ise birçok prozodik hatanın yapıldığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yunus Emre, Makam, Prozodi, Türk sanat müziği, Şarkı Formu In this study, it was aimed to make an analysis on the works composed in the song form belonging to Yunus Emre and recorded in Turkish Radio and Television Turkish Classical Music repertoire in terms of maqam and prosody. In this context, 33 pieces belonging to Yunus Emre were found and they were searched whether they were registered in TRT TCM repertoire. The note of the eight of the ten works found to be registered in the TRT repertoire has been reached.The works that can be reached to the musical notes were first subjected to modal analysis; orders, dishes, stays, pastimes, decisions, etc., and works were mostly measured in size, and in cases where there was no significant data in one dimension, two or more dimensions were combined. It has been found that the elements of the works in the works complied with the conventional theoretical knowledge in great detail. In the prosody analysis, the works were examined in terms of syllable prosody; they were examined whether they were composed with short or long notes in accordance with the values of the open or closed syllables. As a result of the study, it was determined that two of the eight works were perfect in terms of the syllable prosody, only two errors in one, and many prosodic errors in the other 5 works.Keywords: Yunus Emre, Maqam, Prosody, Turkish classical music, Song Form
Collections