Performatif pratikler bağlamında cinsiyetçilik kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçmişten günümüze var olan ataerkil ideoloji çevresinde gelişen sanat alanında kadınbedeninin kalıp yargılar arasında kaybolduğu görülmektedir. Bu konu hakkında herzaman var olan mücadeleler feminist hareketlerle dikkat çekici bir boyuta ulaşmıştır. Hertoplumdan ve her sınıftan kadının dahil olduğu mücadele biçimleri oluşmuştur. Bumücadele alanlarından birisi olan sanat çevresinde performans sanatlarıyla kadınbedenine yönelik gerçekleştirilen cinsiyetçi kalıplara bir karşı duruş sergilenmeyeçalışılmıştır. Yapılan bu çalışma ile günümüzde daha dikkat çekici bir hal alancinsiyetçilik kavramının performatif pratikler bağlamındaki yerinin anlaşılmasıamaçlanmıştır. Bu doğrultuda toplumsal cinsiyet üzerinden yapılan literatür çalışmalarıele alınmıştır. Bununla beraber çalışmanın ana eksinini oluşturan performans sanatıçerçevesinde yapılan çalışmalar ele alınarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak kadınlarınperformans sanatı ile eril dilden uzaklaşarak kendilerini ifade edebilecekleri özgün biralan inşa ettikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Cinsiyet, Cinsiyetçilik, Performatif, Performans Sanatı, Kadın Bedeni. It is seen that the female body is lost among stereotypes in the field of art, whichhas developed around the patriarchal ideology that has existed from the past to the present.The struggles that have always existed on this issue have reached a remarkable level withthe feminist movements. There have been forms of struggle involving women from everysociety and every class. In the arts environment, which is one of these areas of struggle,it has been tried to show a stance against the sexist stereotypes carried out against thefemale body with performance arts. With this study, it is aimed to understand the placeof the concept of sexism, which has become more remarkable today, in the context ofperformative practices. In this direction, literature studies on gender were discussed. Inaddition, the studies carried out within the framework of performance art, whichconstitute the main minus of the study, were evaluated and evaluated. As a result, it hasbeen seen that women have built a unique space where they can express themselves bymoving away from the masculine language with performance art.KeyWords: Gender, Sexism, Performative, Performance Art, Female Body.
Collections