Tunceli-Aktuluk mahallesi öğrenci yurdu alanı ve yakın civarının zemin özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapı temelleri boyutlandırılırken, yapıdan kaynaklı yatay ve düşey yüklerin olabildiğince en ekonomik şekilde, güvenlikten ödün vermeksizin zemine iletilmesi büyük önem taşımaktadır. Ekonomik ve güvenli bir temel modellemesi yapılabilmesi için, yapının oturacağı zemin parametreleri ve davranışları gerçeğe en yakın şekilde bilinmelidir. Son dönemde teknolojinin de ilerlemesiyle, zeminlerin özelliklerinin belirlenmesi eskiye oranla daha gerçekçi bir şekilde yapılmaktadır. Zeminlerin özelliklerini belirlemek amacıyla açılan zemin sondajlarından alınan örnekler üzerinde yapılan laboratuvar deneyleri ve sondaj kuyularında taşıma gücü tespitine yönelik yapılan arazi deneyleri neticesinde elde edilen verilerle optimum temel boyutlandırmaları yapılması mümkün olmaktadır.Tunceli ilinin topoğrafik yapısı (engebeli arazisi ve baraj gölü havzası sebebiyle azalan potansiyel yeni yerleşim alanları) ve Munzur Üniversitesi yerleşkesinin ve kamu kurum-kuruluşlarının büyük çoğunluğunun ilin batı istikametinde Tunceli-Elazığ karayolu boyunca konumlanması neticesinde, ileriki dönemlerde ildeki yapılaşma faaliyetlerinin Tunceli-Elazığ karayolu boyunca Aktuluk mevkii ve çevresinde yoğunlaşacağı öngörülmektedir. Bu kapsamda Aktuluk mevkii ve çevresinde yeni yapılaşmaların gerçekleşmesi beklenen arazilerin zemin parametrelerinin doğru olarak belirlenmesi; Söz konusu bölgenin Türkiye Deprem Bölgeleri Haritası'na göre 2. derece deprem bölgesi sınırları içerisinde kalması ve ilin sınırlı ekonomik kaynakları göz önüne alındığında Geoteknik Mühendisliği açısından, ekonomik ve güvenli temel çözümlerinin yapılabilmesi için zorunludur.Bu tez kapsamında Aktuluk mevkiindeki zeminlerin özellikleri incelenmiştir. 26 adet zemin sondajı açılmış, bu sondajlarda Standart Penatrasyon Testleri (SPT) yapılmış ve örselenmiş zemin numuneleri alınmıştır. İncelenen zeminlerin fiziksel özelliklerinin belirlenmesi için laboratuvar ortamında; Su İçeriği, Doğal Birim Hacim Ağırlığı ve Kuru Birim Hacim Ağırlığı tespitine yönelik deneyler yapılmıştır. Zeminlerin sınıflandırılabilmesi için Elek Analizi Deneyi ve Atterberg Kıvam Limitleri Deneyleri yapılmıştır. Ayrıca numuneler üzerinde yapılan Kesme Kutusu Deneyleri neticesinde elde edilen verilerle Terzaghi (1943), Meyerhof (1951,1963) ve Hansen (1970) Taşıma Gücü Hesap Yöntemlerine göre çözümler (hesaplamalar) yapılmış ve bulunan değerler birbiriyle kıyaslanmıştır. Atterberg Kıvam Limitleri verileri kullanılarak zeminlerin indeks özelliklerini tespit edebilmek amacıyla ampirik yaklaşımlar kullanılmıştır. Bu ampirik bağlantılar kullanılarak zeminlerin; Sıkışabilirliği, şişme potansiyeli, plastiklik derecesi, sıvılık indeksi ve kıvamlılık indeksi hakkında fikir sahibi olunmuştur. While dimensioning the building bases, it is extremely important to transmit the horizontal and vertical loads caused by the structure to the floor, economically as far as possible, and without compromising the safety. In order to make an economic and safe structure model, soil's parameters and behaviours of structure must be known in the closest way to the reality. Recently, with the advancement of technology, the determination of the characteristics of the soils is made more realistic than the previous one. It is possible to make an optimum basic dimensioning with the laboratory experiments on specimens taken from the soil drillings to determine the properties of the soils and field sizes obtained from the field tests conducted for the determination of the bearing capacity in the soil drilling are possible. The topographic structure of the province of Tunceli (potential new settlements declining due to rugged terrain and dam lake basin) and the majority of the settlements of Munzur University and the majority of the public institutions are located along the Tunceli-Elazığ highway in the western direction of the province so that it is foreseen that the restoration activities will be concentrated along the Tunceli-Elazığ highway along the Aktuluk area. In this context, the ground parameters of the land expected to be constructed in the vicinity of Aktuluk area and its surroundings shall be determined correctly and it is necessary to perform the economic and safe basic solution in terms of Geotechnical Engineering. Because the concerned region is in the 2nd degree earthquake zone boundaries based on the Map of Turkey Earthquake Zone and the province's economic resources are limited.Within the scope of this thesis, the properties of the soils in the area of Aktuluk were examined. 26 soil drillings were made, Standard Penetration Tests (SPT) were performed in these drillings and disturbed soil samples were taken. In order to determine the physical properties of the soils examined, Water Content, Natural Unit Weight and Dry Bulk Density experiments were performed in labratory. Sieve Analysis and Atterberg Consistency Limit Experiments were performed to classify the soils. In addition, the results obtained from the results of the shear box experiments on the samples, calculations were made according to methods of Terzaghi (1943), Meyerhof (1951, 1963) and Hansen (1970) bearing capacity calculations and the values were compared with each other. Empirical approaches have been used to determine the index properties of the soils by using Atterberg Consistency Limits data. By using these empirical links, We have an idea about compressibility, swelling potential, degree of plasticity, liquidity index and consistency index of the soils.
Collections